Aktualności

Ich historie to przestroga dla innych. Kobiety nie dały się oszukać

Data publikacji 13.11.2024

Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami, którzy działają metodą na wypadek, na policjanta, na pracownika banku lub podobnymi. W ostatnim czasie odnotowaliśmy kilka takich prób. Na szczęście mieszkanki Garwolina nie dały się oszukać. Jednak są wśród nas osoby, które pomimo policyjnych apeli w dalszym ciągu wierzą w zmyślone historie naciągaczy. Dlatego warto rozmawiać z bliskimi o odpowiednich reakcjach, aby każdy wiedział jak się zachować w razie zagrożenia.

W ostatnim czasie do Komendy Powiatowej Policji w Garwolinie zgłosiła się starsza kobieta, która otrzymała telefon od rzekomego pracownika banku. Mężczyzna powiedział, że ktoś wziął kredyt na jej dane. Potwierdził to głos w słuchawce, który rzekomo miał należeć do policjanta. Za namową tych osób kobieta zaciągnęła kredyt w banku na kwotę 30 tys. zł. Pieniądze, zgodnie z instrukcją przestępców, kobieta miała wpłacić w różnych bankomatach na terenie Garwolina. W ostatniej chwili kobieta z obawy przed utratą gotówki nie wykonała poleceń oszustów.

Inna mieszkanka Garwolina późnym wieczorem odebrała telefon z numeru zastrzeżonego. Dzwoniąca kobieta podawała się za córkę zgłaszającej. Powiedziała, że spowodowała wypadek drogowy. Potrąciła w Warszawie na przejściu dla pieszych kobietę w ciąży, która w wyniku zdarzenia straciła dziecko. Z relacji oszustki wynikało, że jest w prokuraturze i potrzebuje 120 tys. zł, aby nie trafić do aresztu. Kiedy zgłaszająca zaczęła dopytywać o szczegóły, rzekoma córka rozłączyła się. Również i tym razem, nie doszło do oszustwa.

Przypominamy! Wiedza na temat oszustw i świadomość technik manipulacyjnych stanowią najlepsze zabezpieczenie. Dlatego tak często to powtarzamy. Rozmawiajmy o tych zagrożeniach również w domach.  Jak nie stać się ofiarą oszustów? Oto kilka rad:

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podaje się np. za członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Pamiętajmy, że oszuści korzystając z metody tzw. spoofingu mogą podszyć się pod praktycznie każdy numer telefonu, w tym policji lub innych instytucji np. banku.
  • W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji nigdy nie proszą o przekazanie jakichkolwiek pieniędzy, ani nie pytają o ich ilość. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.
  • Policjanci apelują o czujność i rozwagę. Nieznanym osobom nie powinno podawać się danych osobistych oraz przekazywać jakichkolwiek pieniędzy.

podkom. Małgorzata Pychner

 

Powrót na górę strony