Zamiast zapłaty za towar z konta zniknęły pieniądze. Pokrzywdzona została oszukana podczas sprzedaży sukienki
Mieszkanka powiatu garwolińskiego za pośrednictwem platformy sprzedażowej na portalu społecznościowym wystawiła sukienkę. Już po kilku minutach znalazł się chętny, który pod pretekstem zakupu jej ubrań wyłudził podstępem dane do rachunku bankowego i wypłacił z niego prawie 5 tys. zł.
Do Komendy Powiatowej Policji w Garwolinie zgłosiła się mieszkanka powiatu garwolińskiego, która padła ofiarą oszustwa na platformie sprzedażowej zamieszczonej na portalu społecznościowym. Kobieta wystawiła na sprzedaż sukienkę. Już po kilku minutach znalazła się osoba zainteresowana zakupem. W wiadomości na portalu poprosiła sprzedającą o podanie numeru telefonu. Wprowadzając w błąd pokrzywdzoną uzyskała kody do jej karty bankowej, po czym wykonała przelewy z jej konta bankowego. W wyniku oszustwa mieszkanka powiatu garwolińskiego straciła prawie 5 tys. zł.
Aby zachować bezpieczeństwo pamiętaj: nie przekazuj swoich poufnych danych nikomu na platformie. Platforma nigdy nie prosi o wpisanie adresu e-mail lub numeru telefonu osoby sprzedającej w trakcie procesu zakupu. Nie ma powodu, dla którego osoba kupująca mogłaby potrzebować od Ciebie tych informacji. Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników. Jeżeli decydujesz się na transakcję poza portalem, nie będzie ona objęta ochroną kupującego. Ochrona kupujących jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego za pomocą przycisku „Kup teraz”. Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, czytajmy regulamin korzystania z niej. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży. Pamiętajmy o podstawowych zasadach zachowania ostrożności. Zazwyczaj oszustwa dokonuje osoba nie posiadająca historii i komentarzy w aplikacji.
Gdy dojdzie do oszustwa: należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą. Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i smsy. Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji. Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres, sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
Autor: podkom. Małgorzata Pychner