Myślała, że pomaga koleżance. Oszust wypłacił jej pieniądze na drugim końcu Polski
Mieszkanka powiatu garwolińskiego straciła 2 tys. złotych. Była przekonana, że pomaga koleżance, a w rzeczywistości przekazała swoje pieniądze oszustowi. Policjanci apelują o większą ostrożność przy transakcjach z użyciem kodu mobilnej płatności. Zanim przekażemy kod upewnijmy się telefonicznie, czy to faktycznie znajomy prosi o taką pomoc.
Kilka dni temu do garwolińskiej komendy zgłosiła się kobieta, która przekazała, że ktoś włamał się na jej konto na popularnym portalu społecznościowym. Oszust podszył się pod zgłaszającą i wysłał do jej znajomych prośby o wsparcie finansowe poprzez przesłanie kodów do szybkich płatności. Jedna z osób myśląc, że wiadomość pochodzi od prawdziwego nadawcy, przesłała kod tracąc w ten sposób 2 tys. zł. Gotówka została wypłacona z bankomatu przez nieznaną osobę w województwie podkarpackim.
Policjanci po raz kolejny apelują do wszystkich o ostrożność. Zanim zdecydujemy się pomóc znajomej osobie, skontaktujmy się z nią i ustalmy, czy faktycznie potrzebuje wsparcia. Nie zapominajmy też o tym, aby przy zatwierdzaniu płatności sprawdzić, gdzie jest dokonywana. Jeśli spodziewamy się transakcji na terenie naszego miasta, nie akceptujmy wypłat na drugim końcu Polski.
Jak się chronić?
- pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione
- pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu korzystania z niej
- nie otwierajmy maili od nieznanych nadawców, ani zawartych w nich załączników
- oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. W przypadku wątpliwości nie wpisujmy swojego loginu i hasła
- stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
- potwierdzajmy tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów do płatności mobilnej – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie chwilę, a dzięki temu zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze
- sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie
- chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
podkom. Małgorzata Pychner