Oszukany na „pracownika banku”
Oszuści stosują takie socjotechniki i manipulacje, że dopiero gdy zakończą z nami rozmowę i ochłoniemy dociera do nas, że zostaliśmy oszukani i straciliśmy swoje pieniądze. Telefon z banku otrzymał 21-latek z gminy Karniewo, który postępując zgodnie z poleceniami rzekomego pracownika banku stracił ponad 1 700 zł.
W czwartek (25 maja) do makowskiej komendy zgłosił się 21 – letni mężczyzna oszukany przez fikcyjnego pracownika banku. Na numer telefonu 21 - latka zadzwonił mężczyzna przedstawiając się za pracownika banku. Dzwoniący powiedział, że z jego konta próbowano zrobić przelew na kwotę 720 zł.
Fikcyjny pracownik banku powiedział, żeby zainstalował aplikację ZOOM, co też 21 – latek zrobił. Wpisał kod do aplikacji przesłany przez fikcyjnego pracownika banku. Następnie po namowie zalogował się na swoje konto bankowe. Wtedy pojawił się kod do płatności internetowej, po czym wyświetlacz w telefonie wygasł i pojawiła się ikona POTWIERDŹ. Kiedy kliknął w ikonę wrócił do swojego banku i zobaczył że z konta wypłacono 1700 zł.
21 – latek zorientował się, że został oszukany, lecz za późno. Z jego konta zginęły pieniądze. Mężczyzna został zmanipulowany i chcąc ochronić swoje oszczędności, sam je przelał oszustom.
Dlatego tak ważne jest, aby nie dać się wciągnąć w rozmowę. Najlepszym sposobem jest zakończenie rozmowy, a w przypadku wątpliwości samodzielne skontaktowanie się z infolinią banku lub udanie się bezpośrednio do placówki.
podkom. Monika Winnik