Aktualności

Dzwoni do Ciebie „pracownik” banku? Uważaj, to może być oszust!

Data publikacji 11.09.2024

Wczoraj przasnyska policja otrzymała zgłoszenie dotyczące próby oszustwa przez osoby podające się za pracownika banku, w związku z tym funkcjonariusze apelują do mieszkańców o ostrożność i rozwagę. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.

Każdy z nas może któregoś dnia odebrać telefon i usłyszeć w słuchawce głos „pracownika banku”, „policjanta”, „prokuratora” czy „wnuczka”. Rozmowa będzie wyglądała podobnie, bo głównym tematem będą pieniądze. Oszuści, którzy podszywają się pod przedstawicieli różnych instytucji mają jeden cel: wyłudzić nasze pieniądze, często wszystkie oszczędności. Wykorzystują wszelkie możliwe formy manipulacji, wytwarzają atmosferę strachu, naciskają, pośpieszają - a wszystko po to, by wywołać u rozmówcy bardzo silne emocje, które wpłyną na jasność myślenia. Oszuści nie próżnują o czym wielokrotnie informujemy na naszej stronie.

Wczoraj (10.09) dyżurny przasnyskiej komendy otrzymał zgłoszenie dotyczące próby oszustwa. 65-letni mieszkaniec powiatu przasnyskiego przekazał policjantom, że kiedy odebrał telefon, rozmówca przedstawiał się jako pracownik banku, który poinformował go, że ktoś chce zaciągnąć w jego imieniu kredyt i pod tym pretekstem usiłował wyłudzić dane umożliwiające dostęp do konta bankowego. Na szczęście dzięki czujności mężczyzny, oszust nie osiągnął swojego celu.

Na czym polega metoda ,,na pracownika banku”?

Oszust dzwoni do danej osoby podając się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy „konsultant” poleca aby jego rozmówca zabezpieczył swoje pieniądze. Tutaj wchodzą różne warianty, jak np. zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust ma dostęp do urządzenia swojej ofiary i tym samym konta. Następnie dokonuje przelewów, a zaraz po tym wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki.

Kolejnym sposobem fałszywego „pracownika banku” jest przekonanie rozmówcy, że musi on wykonać przelew techniczny na wskazane przez oszusta konto. Oczywiście przelew musi być wykonany metodą ekspresową – bo inaczej, jak zapewnia „pracownik banku” oszczędności zostaną skradzione. Przerażany rozmówca pod presją czasu wykonuje taki przelew wierząc, że właśnie w ten sposób zabezpiecza zgromadzone przez siebie środki pieniężne. Niestety po krótkim czasie okazuje się, że te pieniądze przepadają na zagranicznych rachunkach bankowych, bądź na konta bankowe kantorów wymiany walut, skąd w formie gotówki są pobierane przez oszustów.

Niestety są również przypadki gdy fałszywy pracownik banku przeprowadza „weryfikację rozmówcy” i uzyskuje dane wrażliwe jak imię nazwisko numer pesel, w tym często login i hasło do aplikacji bankowej, wtedy nie tylko dokona kradzieży zgromadzonych środków ale dodatkowo sprawca zaciągnie tzw. szybki kredyt.

Pamiętajmy, że przestępcy działają w różny sposób. Modyfikują swój sposób działania, żeby tylko uprawdopodobnić swoją historię.  W przypadku oszustwa na pracownika banku mogą dzwonić np. dwie różne osoby. Najpierw otrzymamy informację z oficjalnego numeru konkretnego banku, o tym, że pewna osoba, która w bazach danych widnieje jako oszust, usiłowała zrobić przelew z naszego konta. Przestępca informuje, że w tej sytuacji trzeba podjąć środki zaradcze i pozabezpieczać konta także w innych bankach.

Na koniec rozmowy dzwoniący podaje swoje imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny (często zgodny z prawdziwymi danymi), a następnie informuje, że przekazuje sprawę na policję. Po kilku minutach dzwoni inna osoba podająca się za pracownika innego banku, także z oficjalnego numeru banku. Podaje swoje imię i nazwisko oraz numer identyfikacyjny. Nie prosi o podawanie żadnych haseł, ani PIN-ów do konta. Prosi „jedynie” o zainstalowanie aplikacji „AnyDesk, by ochronić środki na koncie. Pokrzywdzeni pobierają wówczas aplikacje i postępują zgodnie ze wskazówkami, jakie udzielała im konsultant.

Na szczęście przed oszustwem możemy się skutecznie chronić: wystarczy zapamiętać, że żadna sytuacja nie wymaga natychmiastowego działania, możemy mieć czas na przemyślenie, nie musimy kontynuować żadnej rozmowy telefonicznej, która wzbudza w nas dyskomfort. Nigdy nie musimy nikomu przekazywać naszych własnych pieniędzy, nie wykonujmy przelewów na inne konta, nie wypłacajmy i nie przekazujmy własnych pieniędzy nieznanym osobom, nie przekazujmy nikomu naszych danych logowania do bankowości elektronicznej. To są nasze pieniądze!

Policjanci przypominają, że już od kilku miesięcy każda pełnoletnia osoba może bezpłatnie zastrzec swój PESEL w aplikacji i serwisie mObywatel oraz w urzędzie. Usługa „Zastrzeż PESEL” powstała po to, aby zmniejszyć liczbę wyłudzeń finansowych, które wynikają z kradzieży tożsamości, ale również oszustw związanych z przejmowaniem dostępu do konta, a następnie zaciąganiem kredytów czy pożyczek. Funkcja „Zastrzeż PESEL” może być doskonałym rozwiązaniem dla osób starszych szczególnie narażonych na działania oszustów. Wszystkie informacje na temat funkcji „Zastrzeż PESEL” osoby zainteresowane znajdą na stronie mObywatel 2.0

Przasnyscy policjanci apelują o zachowanie ostrożności i radzą, jak nie paść ofiarą oszustów:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet gdy przedstawiają się jako pracownicy banku. 
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie przekazuj kodów mobilnej płatności ani nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

asp. Ilona Cichocka/ KPP Przasnysz

Powrót na górę strony