Kolejny raz przypominamy!
Data publikacji 03.11.2024
Wychodząc naprzeciw problemowi oszustw za pośrednictwem sieci Internet, przypominamy o najczęstszych formach stosowanych przez oszustów internetowych. Różne metody, efekt ten sam – utrata pieniędzy.
Trudnią się oszukiwaniem ludzi. Śledzą portale aukcyjne i odpowiadają na ukazujące się ogłoszenia sprzedaży nawet najdrobniejszych przedmiotów. Często kontaktują się w przeciągu kilku chwil od publikacji ogłoszenia. Działają sprawnie, pewnie i mają jeden cel - dostać się do konta bankowego ofiary i ukraść ile się da. Nieświadome ofiary oszukańczego procederu klikają w przesłane im linki, podają swoje wrażliwe dane i zamiast otrzymać należność za sprzedawane rzeczy, tracą pieniądze.
JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?
Oszustwa „na kupującego”
- Wystawiasz swoją rzecz na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.
- Teraz oszust wysyła Ci link do witryny internetowej. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego
- Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych twojej karty i stan twojego konta bankowego. Chcąc otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot wypełniasz formularz.
- Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust cię okrada. Płaci twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
- Koniec. Twoje konto jest puste.
Oszustwa „na sprzedającego”
- Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.
- Klikasz w link, który przenosi cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania.
- Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.
- Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste lub nawet zadłużone.
Oszustwa na kod mobilnej płatności
- Za pomocą komunikatora internetowego kontaktuje się z tobą twój znajomy. Prosi o pilne podanie kodu mobilnej płatności tłumacząc to tym, że wydarzyła się jakaś trudna sytuacja życiowa: musi szybko zapłacić zaliczkę za niespodziewaną paczkę, zablokowała mu się karta a stoi przy kasie lub inna fałszywa legenda,
- Przesyłasz wygenerowany w swojej aplikacji bankowej kod mobilnej płatności, zatwierdzasz transakcję – zostałeś oszukany. Twoje pieniądze zostały przelane na zagraniczne kontro bankowe lub wypłacone w bankomacie.
Jak uniknąć oszustwa?
- Czytaj uważnie SMS-y od banków. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikatory internetowe. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres witryny internetowej widoczny w przeglądarce.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz swoje dane wrażliwe oraz bankowe. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
- Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższa powinieneś zastanowić się dlaczego.
- Ktoś prosi cię o kod BLIK– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi ci weryfikację danej prośby.
Co robić gdy zostałeś oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem przez infolinię w celu zablokowania karty lub przelewów, które zostały zlecone z twojego rachunku bankowego.
- Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.
- Udaj się do najbliższej jednostki Policji i złóż zawiadomienie o oszustwie.
Bądźmy ostrożni w sieci!
asp. Ilona Cichocka