„Fałszywy pracownik banku” znów uderza. Mieszkanki powiatu przasnyskiego straciły łącznie 70 tysięcy złotych!
Policjanci z Przasnysza po raz kolejny apelują o ostrożność! W ciągu zaledwie dwóch dni dwie mieszkanki powiatu przasnyskiego padły ofiarą oszustwa „na pracownika banku”. Fałszywy konsultant przekonał kobiety, że ich środki na koncie są zagrożone i nakłonił je do przelania pieniędzy na tzw. bezpieczne konto. Finalnie kobiety straciły łącznie 70 tysięcy złotych.
Do pierwszego oszustwa doszło we wtorek, 16 lipca. Do przasnyskich policjantów zgłosiła się 39-letnia mieszkanka powiatu, która poinformowała, że odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Mężczyzna twierdził, że na jej koncie pojawiły się podejrzane transakcje i może to świadczyć o próbie nieautoryzowanego dostępu. W celu zabezpieczenia środków zaproponował przelanie pieniędzy na specjalne, „techniczne konto bankowe”. Kobieta, działając w przekonaniu, że chroni swoje oszczędności, wykonała przelew na kwotę 20 000 zł. Dopiero później zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa i zgłosiła sprawę Policji.
Do kolejnego zdarzenia doszło w środę, 17 lipca. Tym razem ofiarą oszustwa padła 48-letnia mieszkanka Przasnysza. Kobieta również odebrała telefon od rzekomego pracownika banku. Rozmówca przekonywał ją, że ktoś zaciągnął kredyt na jej dane, a następnie wypłacił z jej konta znaczną sumę pieniędzy. Dodatkowo dodał, że w sprawę zamieszany jest pracownik banku, dlatego wszelkie działania powinny zostać utrzymane w tajemnicy. Aby „uratować” pozostałe środki, kobieta została nakłoniona do wypłaty 50 000 zł, które następnie – zgodnie z instrukcją oszusta – wpłaciła na wskazane przez niego „bezpieczne konto”. Dopiero później zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa i zgłosiła sprawę Policji.
Policja ostrzega i apeluje: nie daj się oszukać!
Sprawcy tego typu oszustw są bardzo dobrze przygotowani. Podszywają się pod pracowników banku, używają specjalnych aplikacji do wyświetlania fałszywych numerów telefonu, wzbudzają zaufanie, posługując się specjalistycznym językiem i wywierają presję czasu. Ich celem jest jedno – nakłonić ofiarę do przelania pieniędzy na rachunek, który w rzeczywistości należy do przestępców.
Aby nie paść ofiarą podobnych przestępstw:
- Zachowaj spokój i ostrożność – nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji.
- Nie działaj pochopnie – bank nigdy nie poprosi Cię o wypłatę gotówki ani przelanie środków na „konto techniczne”.
- Zakończ podejrzaną rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z bankiem, dzwoniąc na oficjalny numer podany na stronie internetowej lub odwiedzając placówkę osobiście.
- Nie podawaj danych do logowania – nigdy, nikomu, nawet rzekomemu pracownikowi banku.
- Nie instaluj żadnych aplikacji na prośbę rozmówcy – może to być oprogramowanie szpiegujące.
- Rozmawiaj z bliskimi – oszuści często proszą o zachowanie tajemnicy. To sygnał ostrzegawczy.
Pamiętaj – Twoje bezpieczeństwo finansowe zależy od Ciebie. Nie ufaj ślepo każdemu telefonowi!
Policjanci apelują: jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do otrzymanych informacji – skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji lub swoim bankiem. Dzięki czujności i rozwadze możesz uchronić siebie i swoich bliskich przed utratą oszczędności życia.
asp. Ilona Cichocka