Aktualności

Dwóch mieszkańców naszego powiatu oszukanych na prawie 100 tyś. złotych

Data publikacji 22.08.2022

W ubiegłym tygodniu przasnyscy policjanci otrzymali dwa zgłoszenia dotyczące oszustw. W pierwszym przypadku mężczyzna stracił blisko 47 tyś. zł., natomiast drugi 49 tyś. zł. Padli ofiarą oszustów, zachęceni do inwestowania w kryptowaluty i akcje jednej ze spółek giełdowych, zostali tak zmanipulowani, że stracili oszczędności.

W dniu 16 sierpnia br., do przasnyskiej komendy zgłosił się 29 letni mieszkaniec gminy Krasne, który poinformował, że w wyniku oszustwa stracił prawie 47 tysięcy złotych. Oświadczył, że od początku sierpnia „wydzwaniał” do niego nieznany mężczyzna i namawiał do handlu kryptowalutami, obiecując szybki i wysoki zysk. W dniu 12 sierpnia dał się przekonać do tej inwestycji i za jego namową zainstalował w swoim komputerze i telefonie komórkowym aplikację, za pomocą której miał dokonywać przelewów. Po wgraniu aplikacji, za jej pośrednictwem zalogował się na stronę internetową swojego banku, skąd dokonał trzech przelewów na kwoty: 5 tyś., 10 tyś. i 31607,55 zł. Po ich wykonaniu mężczyzna obiecał, że środki które zainwestował, zostaną mu wkrótce zwrócone, natomiast w późniejszym czasie otrzyma również zysk z tej inwestycji. Gdy nie otrzymywał zwrotu wpłaconych pieniędzy, zaczął się denerwować i postanowił zadzwonić do mężczyzny, jednak ten miał już wyłączony telefon i nie można się było z nim w żaden sposób skontaktować. Uświadomił sobie, że padł ofiarą oszustwa.

Następnego dnia, przasnyska Policja została poinformowana przez 63 letniego mieszkańca Przasnysza o oszustwie, w wyniku którego stracił pieniądze w kwocie 49075,08 złotych. Stwierdził, że kilka dni temu „natknął się” na ogłoszenie na serwisie społecznościowym, zachęcające do inwestowania w akcje jednej ze spółek giełdowych. Skuszony ofertą kliknął w ikonę, a następnie wpisał swój numer telefonu w formularzu kontaktowym. W niedługim czasie skontaktował się z nim mężczyzna, który posługiwał się obcym, wschodnim akcentem. Namówił go do inwestowania w akcje spółki giełdowej. W tym celu, poszkodowany za namową oszusta zainstalował w swoim komputerze aplikację, przez którą miał możliwość śledzenia zakupu i cen akcji spółki giełdowej, jak się później okazało, było to złośliwe oprogramowanie, które umożliwiało sprawcy zdalną obsługę pulpitu. Tak został on zmanipulowany, że to sprawca dokonywał przelewów, a pokrzywdzony podawał mu sms-owe potwierdzenia transakcji ze swojego banku. W ten sposób dokonano w ciągu kilku dni przelewów na kwoty 900 złotych, 14000 złotych i 34175,08 złotych. W dniu 16 sierpnia bank pokrzywdzonego zablokował mu dostęp do konta i mężczyzna dowiedział się dodatkowo, że sprawca wykorzystał jego konto do wykonywania przelewów od innych osób na jego konto, a następnie dalej na kolejne konta.

Policja apeluje! Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności. Nie ulegaj presji, nie daj się skusić pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działaj pod wpływem chwili. To może być oszustwo!!!  

W takich sytuacjach Prokuratura Krajowa, Komenda Główna Policji i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zalecają:

  • Zapoznanie się z informacjami KNF i NBP dotyczącym inwestowania w kryptowaluty – link: https://uwazajnakryptowaluty.pl/;
  • Sprawdzaj wiarygodność takiego podmiotu. Zweryfikuj opinie o instytucji w Internecie, np. w połączeniu ze terminami „oszustwo” lub „scam”. Nie poprzestawaj po znalezieniu jednej strony z opiniami. 
  • Nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;
  • Nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;
  • Nie przesyłaj nikomu skanów swojego dowodu osobistego;
  • Nie instaluj dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej;
  • W przypadku otrzymania przelewu od nieznajomego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi – nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie;
  • Sprawdź, czy instytucja – „broker” znajduje się na liście ostrzeżeń KNF – link: https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/ostrzezenia_publiczne

Jeżeli podejrzewasz, że padł(aś/eś) ofiarą oszustwa zawsze masz prawo skontaktować się ze swoim bankiem, oraz złożyć stosowne zawiadomienie na Policji.

 

kom. Paweł Rykowski

Powrót na górę strony