KOLEJNE OSZUSTWO! APELUJEMY O OSTROŻNOŚĆ!
Komenda Powiatowa Policji w Przasnyszu ostrzega! Jeżeli otrzymujesz za pomocą komunikatora internetowego prośbę o ,,pożyczkę,, i wysłanie kodu mobilnej płatności, nie działaj pochopnie. Wystarczy sprawdzić czy osoba, która napisała do nas rzeczywiście potrzebuje pomocy. Należy zrobić to przez bezpośredni kontakt. Najprościej zadzwonić do tej osoby! Tylko w ten sposób możemy faktycznie zweryfikować, czy korespondujemy ze znajomym, czy też mamy do czynienia z oszustem. Niestety kolejny mieszkaniec naszego powiatu został oszukany.
W minioną środę (27.09) przasnyscy funkcjonariusze zostali zawiadomieni o kolejnym oszustwie, za pomocą popularnego komunikatora na jednym z portali społecznościowych. Sprawca włamał się na konto społecznościowe mieszkańca powiatu przasnyskiego. Oszust podszył się pod mężczyznę i wysłał wiadomość do 18-letniej mieszkanki powiatu przasnyskiego z prośbą o pomoc przy opłaceniu zakupów. Proponował łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczył, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze. Pokrzywdzona straciła 400 złotych. Gdy zrozumiała, że padła ofiarą oszusta sprawę zgłosiła organom ścigania. Teraz sprawcy szukają policjanci oraz apelują o rozwagę. Oszuści działają na terenie całego kraju licząc na szybki zysk. W takiej sytuacji nie działajmy w emocjach i nie ulegajmy presji rzekomych bliskich.
Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Z reguły oszuści wyłudzający kod nie wiedzą nic o osobach, pod które się podszywają, albo tylko tyle, ile wyczytały z ich przechwyconego konta. Jeśli mamy wątpliwości co do rzekomego bliskiego, najlepiej po prostu do niego zadzwonić.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
mł. asp. Ilona Cichocka