Aktualności

Zachowajmy czujność przy zakupach internetowych

Data publikacji 13.12.2023

Przed nami gorący czas wyprzedaży i różnych promocji. Strony internetowe i reklamy w social – mediach będą kusiły nas niskimi cenami produktów i innymi korzystnymi ofertami. Pamiętajmy aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności oszustów. Lepiej stracić trzy niepewne okazje, niż raz dać się oszukać.

Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży, również tych w Internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Oszuści  wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć aby znaleźć super okazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów? Stosując się do wskazówek zmniejszymy ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępcy.

JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?

Oszustwa „na kupującego”

  • Wystawiasz swoją rzecz na portalu ogłoszeniowym. Znajduje się kupiec. Odzywa się najczęściej za pośrednictwem aplikacji telefonicznej służącej do komunikacji. Twierdzi, że kupił przedmiot i za niego zapłacił, a pieniądze możesz odebrać po wejściu w link.
  • Teraz oszust wysyła Ci link do witryny internetowej. Klikasz i trafiasz na stronę łudząco podobną do strony danego portalu ogłoszeniowego
  • Na stronie jest formularz z prośbą o podanie danych twojej karty i stan twojego konta bankowego. Chcąc otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot wypełniasz formularz.
  • Przychodzi do Ciebie SMS z banku, z kodem do autoryzacji. Ty nie czytasz go uważnie i wpisujesz kod do formularza. W SMS-ie jest jasno napisane, że autoryzujesz dodanie Twojej karty do Google Pay lub Apple Pay. Oszust cię okrada. Płaci twoją kartą za pomocą aplikacji płatniczej lub wypłaca nią gotówkę w bankomacie.
  • Koniec. Twoje konto jest puste.

Oszustwa „na sprzedającego”

  • Chcesz coś kupić na portalu ogłoszeniowym. Znajdujesz atrakcyjne ogłoszenie. Sprzedający poza aukcją proponuje ci ułatwienie procedury kupna i przesyła Ci link do firmy kurierskiej  celem zakończenia transakcji. Często też wysyła instrukcję co należy wykonać krok po kroku.
  • Klikasz w link, który przenosi cię na stronę firmy, gdzie podajesz swoje dane oraz logujesz się do swojego banku podając dane do logowania.
  • Po chwili otrzymujesz informacje na telefon, że dodano nowe urządzenie do konta lub widzisz jak dokonywane są przelewy a czasem nawet zaciągane kredyty.
  • Zanim zdążysz zareagować, zablokować konto przez infolinię banku, już jest za późno, konto jest już puste lub nawet zadłużone.

 

Oszustwa z wykorzystaniem kodu mobilnej płatności  

  • Za pomocą komunikatora internetowego kontaktuje się z tobą twój znajomy. Prosi o pilne podanie kodu mobilnej płatności tłumacząc to tym, że wydarzyła się jakaś trudna sytuacja życiowa: musi szybko zapłacić zaliczkę za niespodziewaną paczkę, zablokowała mu się karta a stoi przy kasie lub inna fałszywa legenda,
  • Przesyłasz wygenerowany w swojej aplikacji bankowej kod mobilnej płatności, zatwierdzasz transakcję – zostałeś oszukany. Twoje pieniądze zostały przelane na zagraniczne kontro bankowe lub wypłacone w bankomacie.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Czytaj uważnie SMS-y od banków. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz.
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych.
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikatory internetowe. Zobacz instrukcje płatności z portalu ogłoszeniowego.
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres witryny internetowej widoczny w przeglądarce.
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz swoje dane wrażliwe oraz bankowe. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
  • Gdy coś kupujesz w sieci zastanów się, czy cena za dany towar jest adekwatna do wartości tego produktu. Jeśli jest dużo niższa powinieneś zastanowić się dlaczego.
  • Ktoś prosi cię o kod mobilnej płatności– zadzwoń do tej osoby, potwierdź przyczynę i warunki zwrotu. Rozmowa telefoniczna umożliwi ci weryfikację danej prośby.

Co robić gdy zostałeś oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem przez infolinię w celu zablokowania karty lub przelewów, które zostały zlecone z twojego rachunku bankowego.
  • Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku. Karta w ten sposób przestanie działać również w Google Pay i Apple Pay.
  • Udaj się do najbliższej jednostki Policji i złóż zawiadomienie o oszustwie.

Bądźmy ostrożni w sieci!

mł. asp. Ilona Cichocka

Powrót na górę strony