Aktualności

Chciały sprzedać ubrania na popularnej platformie handlowej, a straciły ponad 3000 zł

Data publikacji 19.12.2023

Do Komendy Powiatowej Policji w Przasnyszu zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu przasnyskiego, które zostały oszukane sprzedając ubrania za pośrednictwem serwisu ogłoszeniowego. W wyniku działania oszustów straciły ponad 3 000 zł. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy-sprzedając w Internecie również możesz zostać oszukany.

Do Komendy Powiatowej Policji w Przasnyszu zgłosiły się dwie osoby, które zostały oszukane podczas sprzedaży ubrań na internetowej platformie handlowej. Funkcjonariusze o pierwszym zdarzeniu zostali poinformowani 16 grudnia br. 27-letnia mieszkanka powiatu przasnyskiego za pośrednictwem strony internetowej wystawiła na sprzedaż ubrania. Po pewnym czasie do zgłaszającej odezwała się osoba zainteresowana zakupem. Korespondencja odbywała się poprzez wiadomości tekstowe. Kobieta w jednej z wiadomości otrzymała link. Niczego nieświadoma, otworzyła przesłany załącznik, który przekierował ją na stronę internetową banku. Tam wpisała dane potrzebne do logowania do bankowości internetowej. To niestety spowodowało, że przestępcy uzyskali dostęp do jej pieniędzy. Po chwili kobieta zorientowała się, że stała się ofiarą oszustwa i straciła 2 000 złotych.
 
Wczoraj (18.12) w podobny sposób została oszukana druga z kobiet. 34-letnia mieszkanka powiatu przasnyskiego na popularnej platformie handlowej wystawiła ogłoszenie o sprzedaży ubrań dziecięcych. Bardzo szybko poprzez platformę sprzedażową skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem. Pod pretekstem wykonania przelewu, najpierw poprosiła sprzedającą o podanie adresu email, a następnie numeru telefonu. Po krótkiej chwili do pokrzywdzonej zadzwoniła kobieta, która przedstawiła się jako pracownik banku. W przeprowadzonej rozmowie oszustka nakłoniła 34-latkę do wygenerowania dwóch kodów mobilnej płatności. Przekazane kody wystarczyły, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze. Pokrzywdzona straciła łącznie 1300 złotych.
 
Policja przypomina!
Jeśli kupujący wysyła nam link z informacją, że tylko w ten sposób otrzymamy zapłatę za sprzedany towar, to możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustem. Nigdy nie należy wypełniać danych dotyczących konta bankowego. Sprzedając towar w Internecie nie musimy kupującemu podawać żadnych danych autoryzacyjnych do bankowości elektronicznej. 
 
Aby zachować bezpieczeństwo pamiętaj: nie przekazuj swoich poufnych danych nikomu na platformie. Platforma nigdy nie prosi o wpisanie adresu e-mail lub numeru telefonu osoby sprzedającej w trakcie procesu zakupu. Nie ma powodu dla którego osoba kupująca mogłaby potrzebować od Ciebie tych informacji. Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników. Jeżeli decydujesz się na transakcję poza portalem, nie będzie ona objęta ochroną kupującego. Ochrona kupujących jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego za pomocą przycisku „Kup teraz”. Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, czytajmy regulamin korzystania z niej. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży. Pamiętajmy o podstawowych zasadach zachowania ostrożności. Zazwyczaj oszustwa dokonuje osoba nie posiadająca historii i komentarzy w aplikacji.
 
Gdy dojdzie do oszustwa: należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą. Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i smsy. Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji. Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy, sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres, sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
 
mł. asp. Ilona Cichocka/ KPP w Przasnyszu
 
Powrót na górę strony