Aktualności

Uwierzyła fałszywemu pracownikowi banku, straciła ponad 33 tyś. złotych

Data publikacji 18.05.2024

W ostatnim czasie coraz częściej przestępcy podszywają się pod pracowników banków. Oszuści wykorzystują telefoniczne połączenie głosowe z potencjalną ofiarą i podając się za osobę reprezentującą bank, wyłudzają nasze dane wrażliwe bądź nakłaniają nas do zainstalowania aplikacji, mających nas chronić, które w rzeczywistości przełamują zabezpieczenia w naszych komputerach czy też telefonach komórkowych. W ten sposób „czyszczą” nasze konta albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe. Niestety przekonała się o tym 40 letnia mieszkanka naszego powiatu, która myślała, że chroni swoje oszczędności przed atakiem przestępców, a straciła ponad 30 tys. zł.

W dniu 15 maja br. na telefon komórkowy 40 letniej mieszkanki powiatu przasnyskiego zadzwoniła nieznana kobieta. Podając się za pracownika banku, ostrzegła ją, że pieniądze które ma zgromadzone w banku, mogą zostać skradzione i zaproponowała zabezpieczenie konta bankowego, na co pokrzywdzona wyraziła zgodę. W tym celu „przełączyła ją” do działu technicznego, gdzie kobieta wykonywała polecenia „fałszywego pracownika banku”. Czynności te polegały na wgraniu rekomendowanej aplikacji na swój telefon komórkowy i wykonywaniu konkretnych poleceń, takich jak np. zmiana hasła do bankowości elektronicznej. Po wykonaniu tych wszystkich czynności, po pewnym czasie zalogowała się ponownie do swojego banku i stwierdziła brak pieniędzy na swoich rachunkach. Zadzwoniła do banku, gdzie uzyskała informację, że z jej rachunków bankowych wykonano dwa przelewy na łączną kwotę 33300,89 złotych.

Pamiętajmy, że musimy mieć się na baczności, zwłaszcza w sytuacji gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Za każdym razem, gdy proszeni jesteśmy o wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego, przekazanie danych służących do logowania na konto bądź wgraniu aplikacji na telefon komórkowy lub komputer, jest to potencjalne oszustwo i wówczas należy bezwzględnie starać się zweryfikować wiarygodność osoby, która do nas dzwoni. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.

Pod żadnym pozorem nie przekazujmy jakiejkolwiek osobie, co do tożsamości której nie jesteśmy stuprocentowo pewni, loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej. Są to informacje poufne i powinny być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania. Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.

Nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu np. ataku hakerów na nasze konto bankowe, należy spokojnie przemyśleć, czy środki zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie, czy może rozmowa prowadzona jest z oszustem. Musimy zawsze mieć świadomość, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji. W przypadku wątpliwości, zakończmy połączenie i sami zadzwońmy do banku na numer infolinii znaleziony w internecie.

Policja apeluje! Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności. Nie ulegaj presji, nie daj się skusić pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działaj pod wpływem chwili. To może być oszustwo!!!

kom. Paweł Rykowski

Powrót na górę strony