,,Rozłącz się, to oszust” - te słowa policjanci powtarzają jak mantrę podczas spotkań w ramach akcji „Aktywny i świadomy lokalny gospodarz”
Ofiarą oszusta może stać się każdy, nie tylko osoby starsze, dlatego warto ostrzegać i rozmawiać o tym, jak bezpiecznie postępować w przypadku telefonicznej informacji o wypadku krewnego. Dzielnicowi spotykają się z mieszkańcami powiatu sierpeckiego i przestrzegają przed nowymi metodami oszustów w sieci.
Bezpieczeństwo osób jest bardzo ważne, dlatego sierpeccy policjanci nie przestają ostrzegać przed działaniem oszustów. Komunikaty prasowe, spotkania dzielnicowych ze społeczeństwem to nieodłączna forma działań prewencyjnych. Rozmowy o metodach ,,na wnuczka”, na policjanta”, ,,na pracownika banku” „na blik” i wskazanie mechanizmu działania oszusta, są bardzo ważne. W ten sposób funkcjonariusze ostrzegają przed utratą pieniędzy, a często oszczędności całego życia.
Profilaktyki nigdy nie jest za wiele. Warto przestrzegać i kształtować właściwe mechanizmy postępowania w przypadku kontaktu telefonicznego z oszustem czy innym komunikatorem.
Przestrzegając kilku podstawowych zasad możemy uchronić się przed utratą gotówki:
- rozłącz się w sytuacji, kiedy osoba, która dzwoni do ciebie prosi o podanie numeru PESEL,
- rozłącz się, kiedy rozmówca podaje się za policjanta i mówi, że ktoś z twoich bliskich miał wypadek i potrzebna jest gotówka,
- nigdy nikomu nie podawaj danych logowania do swojego konta internetowego,
- chroń swoje dane osobowe,
- nie klikaj żadnych linków w wiadomości przesłanej sms-em, za pośrednictwem komunikatora, czy e-maila: odsyłacze te często prowadzą do sfałszowanych stron lub stron zainfekowanych szkodliwymi programami.
Oszuści potrafią posunąć się do różnych kłamstw oraz nieprawdziwych historii, które mogą w pierwszej chwili wydać się autentyczne. Ich ofiarą może stać się każdy, nie tylko osoby starsze. Dlatego przypominamy, że prokuratorzy lub policjanci nigdy nie proszą o gotówkę, a także nie informują o swoich.
Asp. Katarzyna Krukowska