Aktualności

Kobieta straciła 20 tysięcy złotych. Oszust podawał się za pracownika banku

Data publikacji 14.09.2022

Co zrobić kiedy dzwoni do ciebie nieznana osoba i podaje, że jest pracownikiem banku, a następnie informuje, że twoje oszczędności są zagrożone i prosi o kody Blik? Pod żadnym pozorem nie rób tego, pracownicy banku nigdy nie proszą o takie informacje. O działaniu oszusta przekonała się mieszkanka powiatu szydłowieckiego, która straciła 20 tysięcy złotych.

Przestrzegamy przed działaniem oszustów. Zastanówmy się za każdym razem i przeanalizujmy sytuację, kiedy chodzi o nasze oszczędności lub zawarcie kredytu, a wszystko dzieje się za pośrednictwem telefonu. Oszuści nastawieni na szybki zysk wymyślają przeróżne historie. Wszyscy znamy oszustwa na prokuratora, policjanta, czy pracownika poczty. W miniony poniedziałek jedna z mieszkanek powiatu szydłowieckiego została oszukana metodą na "pracownika banku".

Z kobietą skontaktował się telefonicznie nieznany mężczyzna, który przedstawił się i poinformował, że jest pracownikiem jednego z banków. Przekazał w rozmowie, że ktoś próbował wziąć kredyt w jej imieniu, następnie nakłonił ją do złożenia wniosku kredytowego w celu odzyskania oszczędności. Pokrzywdzona kierowana przez oszusta podała dane mężczyźnie, a następnie w obawie utraty reszty oszczędności przekazała swoje pieniądze za pośrednictwem kodu jednego z systemów płatności mobilnych. Po całej sytuacji, kiedy połączenie z rozmówcą nagle się urwało, kobieta zorientowała się, że została oszukana.

Niech ta historia będzie przestrogą, ponieważ każdy z nas może zostać oszukany bez względu na wiek, czy wykształcenie. Oszuści wykorzystują w tym celu różne techniki manipulacji. Pozostańmy czujni za każdym razem, kiedy nieznana osoba prosi o przekazanie danych logowania do bankowości internetowej, kodu Blik lub kodu autoryzacji SMS.

Pamiętajmy!

  • Nigdy nikomu nie podawajmy danych logowania do swojego konta internetowego.
  • Bądźmy ostrożni podając w internecie numer swojej karty kredytowej.
  • Nie klikaj żadnych „odsyłaczy” w wiadomości przesłanej sms-em, za pośrednictwem komunikatora, czy e-maila: „odsyłacze” te często prowadzą do sfałszowanych stron lub stron zainfekowanych szkodliwymi programami.
  • Zainstaluj dodatkowe blokady konta i kart płatniczych, jakie zalecają pracownicy banku.
  • Kiedy kupujący, sprzedający lub ktokolwiek inny prosi cię o zainstalowanie nieznanego oprogramowania na telefon lub komputer, zastanów się – to może być program do szpiegowania twoich ruchów na klawiaturze, w ten sposób oszust widzi pulpit twojego laptopa i tak zdobywa twoje hasła do logowania.

Autor: mł. asp. Marlena Skórkiewicz

 

 

Powrót na górę strony