POLICJANCI Z SZYDŁOWCA ODWIEDZILI KLUBY SENIORA W RAMACH KAMPANII "ŚWIADOMY, CZUJNY, BEZPIECZNY"
Dzień Babci i Dziadka to dzień, w którym wielu z nas składało życzenia ukochanym babciom i dziadkom. Szydłowieccy policjanci w ramach prowadzonej kampanii " Świadomy, Czujny, Bezpieczny" przeprowadzili spotkania z seniorami na terenie miasta, jak i powiatu. Podczas spotkań z okazji święta babci i dziadka policjanci ostrzegali przed oszustwami, m.in. na policjanta i wnuczka.
Przy okazji dni Babci i Dziadka szydłowieccy policjanci, jak co roku odwiedzili w tym czasie seniorów. To wyjątkowa okazja dla funkcjonariuszy do przekazania seniorom cennych informacji na tematy związane z ich bezpieczeństwem.
Tego typu spotkania odbyły się w Szydłowcu i Orońsku, gdzie funkcjonariusze spotkali się w Klubach Seniora. W trakcie prelekcji funkcjonariusze z szydłowieckiej komendy policji omówili metody działania, którymi najczęściej posługują się oszuści, by wyłudzić pieniądze od osób starszych na tzw. wnuczka, policjanta, prokuratora.
Jak postępować w takiej sytuacji?
• Zawsze po otrzymaniu takiego telefonu najpierw zadzwoń do wnuczka lub krewnego, żeby potwierdzić informację. Jeśli to możliwe – spotkaj się z nim.
• Jeśli nie rozpoznajesz głosu, odłóż słuchawkę – oszuści wywierają silny nacisk i presję, mają doświadczenie w manipulowaniu ludźmi, więc im szybciej zakończysz rozmowę, tym lepiej.
• Jeśli masz przekazać pieniądze komuś z rodziny, rób to tylko osobiście – bardzo charakterystyczne dla oszustw „na wnuczka” jest przysyłanie pośrednika, który ma odebrać pieniądze. Nie dawaj gotówki ani cennych rzeczy w ręce kogoś, kogo nie znasz.
Odbierając telefon z prośbą o pieniądze, nigdy nie mów, ile masz gotówki i staraj się nie udzielać żadnych informacji osobistych.
Oszustwa na policjanta
Zdarza się, że oszust podszywa się pod kogoś rodziny, a następnie pod policjanta, czy prokuratora. Najpierw dzwoni rzekomy wnuk i prosi o określoną sumę pieniędzy. Następnie ofiara dostaje kolejny telefon – oszust podszywa się pod policjanta lub funkcjonariusza CBŚP (Centralne Biuro Śledcze Policji), a nawet prokuratora, który mówi, że wcześniejsza rozmowa była manipulacją złodzieja, którego właśnie rozpracowują. Twierdzi, że konieczne jest zrobienie przelewu na podane konto, co pomoże w jego schwytaniu. Wywiera presję, a nawet grozi karą za odmowę współpracy. Jakie są cechy charakterystyczne tego typu oszustw i co zrobić, żeby nie dać się zmanipulować?
• Policja nigdy nie informuje o prowadzonych sprawach telefonicznie – odłóż słuchawkę, nic Ci za to nie grozi.
• Policja nigdy nie żąda przekazania pieniędzy lub cennych rzeczy – jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni w tej sprawie – odłóż słuchawkę.
• Policja musi działać zgodnie z procedurami – jeśli funkcjonariusz przyszedłby do Ciebie, to na początku rozmowy przedstawia się i podaje stopień oraz pokazuje legitymację, na której jest imię, nazwisko, zdjęcie, stopień, numer legitymacji, numer identyfikacyjny, data ważności.
• Policjant musi być także wyposażony w odznakę. Masz prawo wylegitymować funkcjonariusza i przeczytać dane na jego dokumencie.
• Pamiętaj, że Policja nie ma prawa żądać od Ciebie pieniędzy lub cennych rzeczy i nigdy tego nie robi. Jeśli tak się dzieje, w 100% masz do czynienia z oszustem. Mundurowi wskazali także seniorom na zagrożenia związane z wpuszczaniem do domu, bądź mieszkania obcych osób, które mogą przedstawiać się za gazowników, bądź pracowników innych firm, czy instytucji. Wskazali im również, jak mają się zachować w takich sytuacjach, aby być bezpiecznym.
Na zakończenie spotkania funkcjonariusze przekazali uczestnikom spotkania opaski odblaskowe by zwiększyć bezpieczeństwo seniora poprzez po przez bycie bardziej widocznym.
Apelujemy do rodzin seniorów, aby rozmawiali z nimi na temat metod jakimi posługują się sprawcy i wskazywali im jak mają się zachować w takiej sytuacji, aby nie stracili w wyniku działania oszustów oszczędności całego życia.