Aktualności

Oszustwa internetowe – Policja ostrzega!

Data publikacji 01.03.2024

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami przy zakupach internetowych i z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych. Oszuści przesyłają linki w które należy wejść aby dokładniej zapoznać się z ofertą sprzedażową lub podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konta. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.

Przypominamy, że Phishing to metoda oszustwa, w której celem cyberprzestępcy jest uzyskanie ważnych danych, np. dane logowania, numer karty kredytowej, numer pesel. W tym celu przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję, np. banki, firmy kurierskie w celu wyłudzenia poufnych informacji. Za pomocą przygotowanych wiadomości próbuje nakłonić daną osobę, aby kliknęła w załączony w wiadomości link. Przeważnie prowadzi on do strony internetowej stworzonej przez oszustów. Jest bardzo podobna do autentycznej witryny firmy czy instytucji, od której rzekomo pochodzi wiadomość. Za pomocą takiej strony, cyberprzestępcy uzyskują wszelkie informacje, które sami udostępniamy, logując się np., na stronę swojego banku.

A na czym polega oszustwo metodą na? Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu do płatności mobilnych. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny.

Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy linki w których mają być szczegóły oferty sprzedażowej lub prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Poprośmy sprzedającego o przesłanie więcej szczegółów w wiadomości bez konieczności wchodzenia w linki. Natomiast przy otrzymaniu wiadomości z prośbą o przesłanie kodu upewnijmy się najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

Pamiętaj! Nie daj się oszukać!

Autor: mł. asp. Marlena Skórkiewicz

Powrót na górę strony