Dzwoni pracownik banku? Nigdy nie loguj się za namową dzwoniącej osoby!
Oszuści wymyślają coraz to inne metody, aby przekonać swoje ofiary do przekazania im swoich pieniędzy. Wykorzystują do tego aplikacje, które po zainstalowaniu na telefonie pozwalają przejąć kontrolę nad rachunkiem bankowym
W ostatnim czasie najbardziej popularną metodą wykorzystywaną przez oszustów jest metoda na pracownika banku. Polega ona na tym, że na telefon komórkowy dzwoni osoba podająca się za pracownika banku i pod pretekstem anulowania rzekomo złożonego wniosku o umowę pożyczki lub weryfikacji zagrożenia włamaniem na konto, nakłaniają do zainstalowania na swoim koncie aplikacji. Ponadto deklaruje udzielenie pomocy w zabezpieczeniu zebranych na koncie oszczędności przesyłają link. Poprzez kliknięcie w link oszuści uzyskują dostęp do rachunku bankowego swojej ofiary i przejmują nad nim kontrolę, a następnie wypłacają pieniądze.
Pamiętajmy, że nawet jeśli zostaliśmy poinformowani o potencjalnym zagrożeniu, przykładowo o ataku hakerów na nasze konto bankowe, należy przemyśleć, czy pieniądze zgromadzone na rachunku naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie. Trzeba pamiętać, że rozmówcą może być oszust, a nie pracownik banku. Musimy mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z prawdziwym przedstawicielem tej instytucji.
Należy też dokładnie czytać wiadomości tekstowe oraz e-maile od rzekomych kurierów, operatorów sieci komórkowych lub innych firm.
Pamiętajmy, aby nie wchodzić w przesłane linki, nie przekazywać danych z kart płatniczych oraz kredytowych.
W przypadku wątpliwości co do bezpieczeństwa zgromadzonych na koncie oszczędności należy skontaktować się placówką banku, w której posiadamy konto.
Autor: mł. asp. Marlena Skórkiewicz