Awaria rogatek – policjanci zadbali o bezpieczeństwo podróżnych
Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego białobrzeskiej komendy w ubiegły czwartek (8.08) w miejscowości Podlesie Małe zabezpieczyli i kierowali ruchem na przejeździe kolejowym.
W wyniku awarii doszło do uszkodzenia świateł znajdujących się na przejeździe kolejowym. Mimo uniesionych szlabanów, światło nadal świeciło czerwonym kolorem co zabrania wjazdu na torowisko. W związku z tą awarią przed przejazdem zaczął tworzyć się korek a podróżujący pojazdami nie mogli dalej jechać. Policjanci na miejscu podjęli ręczną regulację ruchem, aby podróżni bezpiecznie mogli pokonać przejazd. Na miejsce awarii wezwano także przedstawicieli kolei którzy ustawili dodatkowe oznakowanie informujące o awarii.
Pamiętajmy, aby zbliżając się do miejsca, w którym tory kolejowe przecinają się z drogą, zachować szczególną ostrożność.
Jeżeli przed przejazdem kolejowym widnieje znak pionowy STOP (B-20), należy bezwzględnie zatrzymać pojazd, a następnie upewnić się, czy nie nadjeżdża pociąg. Gdy nie stwierdzimy jego obecności, można przejechać przez przejazd.
Zachowanie kierującego przed i na przejeździe kolejowym reguluje art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
Proszę pamiętać że w celu ułatwienia podania sytuacji niebezpiecznej, w rejonie każdego przejazdu kolejowego, znajduje się „żółta naklejka” na której widoczny jest numer przejazdu.
asp. Joanna Golus / KPP Białobrzegi