UWAGA NA OSZUSTWA METODĄ NA WNUCZKA
Każdego dnia policjanci w całym kraju otrzymują zgłoszenia od osób, które zostały oszukane metodą „na wnuczka” Zagrożeni przestępstwem dokonywanym tym sposobem są zwłaszcza ludzie starsi i mieszkający samotnie. Oszuści wykorzystują ich łatwowierność, dobroć i ufność. Apelujemy do seniorów o czujność i ostrożność w kontaktach z nieznajomymi.
Mechanizm działania oszustów metodą "na wnuczka" jest za każdym razem taki sam. Przestępca wybiera z książki telefonicznej numer i dzwoni do upatrzonej osoby podając się za jej krewnego (wnuczka, siostrzeńca, innego członka rodziny).Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.
Podczas rozmowy oszust prosi o przekazanie pieniędzy odwołując się do przykrych zdarzeń losowych (zepsuł się samochód, doszło do wypadku, porwania itp.) albo wyjątkowych okazji na zarobienie łatwych pieniędzy (np. okazyjne kupno mieszkania, możliwość zainwestowania na giełdzie). Następnie prosi rozmówcę o natychmiastowe przygotowanie gotówki i oświadcza, że nie może osobiście odebrać pieniędzy, więc po ich odbiór przyśle swojego znajomego, zaufanego przyjaciela lub współpracownika. Zdarzają się także prośby o przelanie gotówki na konto bankowe lub wspólny wyjazd do banku z „przyjacielem” w celu wypłacenia gotówki. Oszukiwana osoba będąc w przeświadczeniu, że pomaga krewnemu, w efekcie oddaje pieniądze przestępcom.
Jeżeli staliśmy się ofiarą oszusta, powinniśmy niezwłocznie powiadomić Policję. Ważne jest, aby przekazać funkcjonariuszom jak najwięcej szczegółów dotyczących kontaktu z oszustem, np. numer telefonu, z którego dzwonił, wygląd nieznajomego, który zgłosił się po pieniądze, numery i markę samochodu, którym przyjechał.
Lepiej jednak nie dopuszczać do sytuacji, w której ktoś wykorzysta nasze dobre serce i chęć pomocy. Dlatego pamiętajmy, aby zachować ostrożność i czujność w kontaktach z obcymi :
-
W przypadku telefonicznej prośby krewnego o udzielenie pomocy finansowej sprawdź, czy rzeczywiście masz do czynienia z krewnym. Oddzwoń do niego lub skontaktuj się z innymi członkami rodziny, którzy mogą potwierdzić, że jest to ta osoba, za którą się podaje oraz czy rzeczywiście potrzebuje pomocy, o którą prosi.
-
Nie otwieraj drzwi bez sprawdzenia kto i po co przyszedł – zawsze spójrz przez wizjer i zapytaj.
-
Nie dawaj żadnych pieniędzy ani wartościowych przedmiotów osobom, których nie znasz.
-
Nie udzielaj żadnych informacji przez telefon, szczególnie nie podawaj swoich danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich, nie mów o swoich planach życiowych ani o członkach rodziny.
-
Jeżeli masz w domu gotówkę schowaj ją w trudno dostępnym miejscu.
-
Jeśli zjawił się przedstawiciel jakiejś instytucji np. spółdzielni mieszkaniowej, administracji, elektrowni czy gazowni, zanim otworzysz mu drzwi, sprawdź telefonicznie czy był on do Ciebie kierowany. Jeśli nie masz telefonu poproś, aby przyszedł z sąsiadem mieszkającym obok.
-
Uważaj na obwoźnych sprzedawców, akwizytorów czy inkasentów. Nie podpisuj z nimi żadnych umów. Wszelkie transakcje zawieraj w siedzibie firmy lub za pośrednictwem poczty, a jeśli to niemożliwe, przed podpisaniem skonsultuj się z kimś z rodziny.
Pamiętajmy, że dobre serce, łatwowierność, chęć udzielenia pomocy, czasem brak doświadczenia w niektórych sytuacjach, mogą zostać wykorzystane przez oszustów i złodziei.
Zwracamy się także do krewnych starszych osób z prośbą, aby wytłumaczyli seniorom, jak działają oszuści i jak się przed nimi zabezpieczyć.