Aktualności

OSZUKANA PODCZAS ZAKUPÓW W INTERNECIE!

Data publikacji 26.05.2023

Białobrzescy policjanci po raz kolejny ostrzegają przed oszustami wykorzystującymi internetowe portale sprzedażowe. Pomimo wielu apeli i informacji o tym, co zrobić aby nie dać się oszukać podczas internetowych zakupów, wciąż do białobrzeskiej jednostki zgłaszają się osoby pokrzywdzone, które straciły pieniądze robiąc zakupy online. W minionym tygodniu takie zgłoszenie wpłynęło od mieszkanki powiatu białobrzeskiego, która chciała kupić garnitur. Kobieta straciła 260 złotych

Internet stał się nieodłączną częścią naszego codziennego życia. Coraz częściej wykorzystywany jest między innymi do robienia zakupów, do czego zachęcają zaniżone ceny. Niestety użytkownicy Internetu coraz częściej stają się ofiarami oszustów działających w sieci. W poniedziałek otrzymaliśmy takie zgłoszenie. Tym razem mieszkanka powiatu białobrzeskiego na jednym z portali sprzedażowych chciała kupić damski garnitur. Kobieta ze sprzedającym umówiła się, że dokona płatności za pobraniem. Niestety gdy otrzymała paczkę i zapłaciła za nią okazało się że otrzymała zupełnie inny towar niż zamawiała, a kontakt ze sprzedającym „urwał się”.

Pamiętajmy:

  • kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,

  • zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą, jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć,

  • sprawdzajmy czy sklep, bądź osoba prywatna podaje swój adres i numer telefonu,

  • przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione,

  • pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot, jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na "odbiór osobisty" lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą "za pobraniem", jeżeli nie ma takiej opcji u sprzedającego niech wzbudzi to naszą czujność,

  • nie dajmy się nabrać na „super promocje” – bardzo często niska cena jest tylko „haczykiem” na który oszuści „łowią” swoje ofiary.

Gdy doszło do oszustwa, należy:

  • poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury;

  • zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;

  • zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;

skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym.

 

Autor: mł. asp. Ewa Kozyra

Powrót na górę strony