Aktualności

Oszuści nie mają wakacji! Kolejne wyłudzenia pieniędzy metodą „na pracownika banku”

Data publikacji 08.07.2024

Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod pracowników banku. Oferują oni rzekomą pomoc przed zagrożeniem związanym z utratą pieniędzy, namawiając do zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi pulpitu lub przelewania środków na tzw. bezpieczne konta. W taki sposób zostały oszukane dwie mieszkanki powiatu ciechanowskiego. Pamiętaj! Jeśli otrzymasz telefon z banku z informacją, że twoje pieniądze są zagrożone, rozłącz się i jak najszybciej skontaktuj się z najbliższą placówką, aby zweryfikować otrzymaną informację!

W miniony czwartek (4.07) do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu ciechanowskiego, które padły ofiarą oszustwa metodą „na pracownika banku”. 31-latka otrzymała informację od rzekomego konsultanta, że na jej koncie pojawił się nowy wniosek o kredyt. Zdziwiona kobieta zaprzeczyła, aby składała taki wniosek. „Pracownik banku” poinformował 31-latkę, że w związku z tym zgromadzone na jej koncie pieniądze są zagrożone i w celu uniknięcia kradzieży powinna wdrożyć procedurę zabezpieczenia środków. W tym celu „konsultant” zaoferował swoją pomoc. Kobieta zgodnie z poleceniem rozmówcy, zainstalowała na swoim komputerze aplikację do zdalnej obsługi pulpitu. Tym samy dała oszustom dostęp do swojego konta bankowego. Przestępcy wypłacili z niego kilka tysięcy złotych.

Z kolei 44-latka podczas internetowej sprzedaży najpierw otrzymała wiadomość o sprzedaży wystawionych przez siebie przedmiotów, która zawierała link do odbioru środków. Link przekierował kobietę do strony bankowości elektronicznej, gdzie zalogowała się podając swoje dane. Gdy to zrobiła, zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku, informując, że przez pomyłkę od kupującej została pobrana zbyt duża kwota za zamówienie. Rozmówca polecił, aby kobieta podała kod szybkiej płatności w celu wyrównania transakcji. Kobieta postępując zgodnie z zaleceniami „konsultanta”, podała dwa kody mobilnych płatności. W ten sposób straciła ponad 10 tys. złotych.

Przestrzegamy!

Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy rzekomy konsultant prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem.

  • W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
  • Za każdym razem weryfikujmy przychodzące połączenia – rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.
  • Nie działajmy pod presją czasu, zwłaszcza gdy chodzi o przekazanie/przelanie pieniędzy.
  • Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, że dzwoniąca osoba jest tym, za kogo się podaje, nie wahajmy się zawiadomić policję.

 

asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie

Powrót na górę strony