Aktualności

Nie daj się nabrać na fałszywego bankowca – oszuści nie świętują

Data publikacji 05.12.2024

Po raz kolejny ostrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników banku i oferują rzekomą pomoc przed zagrożeniem związanym z utratą pieniędzy, namawiając do zainstalowania aplikacji do zdalnej obsługi pulpitu lub przelewania środków na tzw. bezpieczne konta. Mieszkaniec powiatu ciechanowskiego wierząc, że chroni swoje pieniądze, stracił 2300 złotych. W okresie przedświątecznym warto być szczególnie czujnym, bo oszuści wykorzystują nasze rozkojarzenie.

W miniony wtorek (2.12) do mieszkańca powiatu ciechanowskiego zadzwoniła osoba, która przedstawiła się jako pracownik banku. Rzekomy konsultant w rozmowie telefonicznej poinformował mężczyznę, że zgromadzone na jego koncie pieniądze są zagrożone, ponieważ nieuprawniona osoba próbuje dokonać wypłaty środków. W celu uniknięcia kradzieży „pracownik banku” zaproponował mężczyźnie wdrożenie procedury zabezpieczenia pieniędzy. Wykonując polecenia oszusta, mieszkaniec powiatu ciechanowskiego przekazała „konsultantowi” kody do płatności mobilnych, wierząc, że to uchroni go przed utratą oszczędności. Dzięki kodom oszust wypłacił w bankomacie 2300 zł. Postępowanie w tej sprawie prowadzą policjanci z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą.

Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy rzekomy konsultant prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem.

  • Nigdy nie podawaj kodów BLIK ani innych danych osobom, które dzwonią do Ciebie i podają się za pracowników instytucji.
  • W kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.
  • Za każdym razem weryfikuj przychodzące połączenia – rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy Twój rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.
  • Nie działaj pod presją czasu, zwłaszcza gdy chodzi o przekazanie/przelanie pieniędzy.

Uważaj szczególnie w czasie przedświątecznym!

W okresie przygotowań do świąt Bożego Narodzenia jesteśmy często zabiegani i mniej skupieni na codziennych sprawach, co doskonale wiedzą oszuści. Podszywając się pod pracowników banków, policjantów, czy kurierów, próbują wyłudzić nasze dane i pieniądze. Nie daj oszustom zepsuć świątecznego nastroju. Gdy coś budzi Twoje wątpliwości, skonsultuj sprawę z bliskimi lub zgłoś się na Policję.

 

asp. Magda Sakowska/ KPP w Ciechanowie

Powrót na górę strony