Myślała, że pomaga koleżance – wpadła w sidła oszustów
Dostałeś wiadomość na komunikatorze od znajomego lub rodziny z prośbą o zapłatę za zakupy albo szybką pożyczkę z użyciem kodu płatności mobilnej? Koniecznie sprawdź, czy na pewno wysłała ją osoba, którą znasz. Ciechanowscy policjanci odnotowali kolejne tego typu oszustwo. 21-latka była przekonana, że pomaga swojej koleżance. W rzeczywistości padła ofiarą oszustwa i straciła pieniądze.
W miniony czwartek (10.04) do ciechanowskich policjantów zgłosiła się 21-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego, który poinformowała, że została oszukana przez osobę podszywającą się pod jej znajomą. Oszust za pośrednictwem komunikatora poprosił o przesłanie kodu systemu płatności mobilnych. Prośbę swą tłumaczył pilną potrzebą opłacenia przesyłki i problemami technicznymi w swoim banku. 21-latka, przekonana, że koresponduje ze swoją koleżanką, wygenerowała i przesłała dwa kody do płatności mobilnej na łączną kwotę ponad 1500 złotych.
Co zrobić, aby nie wpaść w sidła oszustów?
- Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
- Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
- Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
asp. Magda Sakowska/ KPP w Ciechanowie