Aktualności

Stracił 1000 zł myśląc, że pomaga siostrze

Data publikacji 31.03.2023

35-latek przez jeden z komunikatorów otrzymał prośbę z konta swojej siostry o opłacenie jej przesyłki za pomocą kodu systemu płatności mobilnych. Niezwłocznie pomógł „siostrze” opłacić przesyłkę i przekazał jej kod. Dopiero po transakcji dowiedział się, że na konto jej siostry ktoś się włamał, a on padł ofiarą oszustwa. Nie dajmy się oszukać!

29 marca br. do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosił się 35-letni ciechanowianin, który otrzymał przez jeden z komunikatorów internetowych prośbę z konta swojej siostry o opłacenie przesyłki za pomocą kodu systemu płatności mobilnych. „Siostra” prosiła o pilną pomoc, gdyż wyczerpała limit pieniędzy i nie mogła uregulować należności.35-latek bez wahania jej pomógł i przekazał kod systemu płatności mobilnych opłacając rzekomą przesyłkę o wartości tysiąca złotych. Dopiero po transakcji dowiedział się, że na konto jego siostry ktoś się włamał a on padł ofiarą oszustwa.

Oszustwo na tzw. kod systemu płatności mobilnych polega na tym, że przestępca przełamuje elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora i w imieniu pokrzywdzonych wysyła wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczy różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty za paczkę lub rachunek albo zrobieniem przelewu i niemożnością wykonania tego ze swojego konta. Oszustowi zależy na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”.

Ciechanowscy policjanci apelują o ostrożność!

  • Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy.
  • Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
  • Pamiętajmy też, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom i nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont. Nie podawajmy też nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe i nie przekazujmy obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
  • Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów. 

 

mł. asp. Magda Zarembska

Powrót na górę strony