Znajomy na portalu społecznościowym poprosił Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!
Ciechanowscy policjanci kolejny raz ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych. Choć mechanizm oszustwa jest znany, nadal jednak dochodzi do wyłudzeń pieniędzy w ten sposób. Przestępcy włamują się na konta użytkowników portalu społecznościowego, podszywają pod znajomych i proszą o pilną pożyczkę. W minionym tygodniu o takiej próbie oszustwa poinformowała 32-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego. Dzięki zachowaniu zdrowego rozsądku szwagra 32-latki oszust nie osiągnął swojego celu.
W minionym tygodniu do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiła się 32-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego, która poinformowała, że ktoś wkradł się na jej konto na portalu społecznościowym. Następnie wysłał za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się pilną potrzebą opłacenia dwóch zamówień po 1000 zł. Na szczęście szwagier 30-latki, który otrzymał taką wiadomość, wykazał się zdrowym rozsądkiem i najpierw skontaktował się z kobietą, aby upewnić się czy rzeczywiście potrzebuje ona pożyczki. Dzięki temu oszustowi nie udało się osiągnąć zamierzonego celu.
Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod systemu płatności mobilnej, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Przestępcy tłumaczą, że potrzebują pilnej pożyczki bo zgubili portfel albo brakuje im środków na opłacenie zakupów czy ważnej przesyłki. Zwykle zapewniają , że pieniądze oddadzą jeszcze tego samego dnia.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku,
- w przypadku tego rodzaju próśb nigdy nie kierować się pośpiechem, a zdrowym rozsądkiem, co pozwoli na uniknięcie kłopotów.
mł. asp. Magda Zarembska