Myślała, że pomaga szwagrowi, a straciła 1000 zł. Policjanci ostrzegają przed oszustwami z wykorzystaniem kodu systemu płatności mobilnych
Data publikacji 05.07.2023
Cyberprzestępcy, podszywając się pod właścicieli kont społecznościowych, wysyłają do ich znajomych wiadomości z prośbą o wsparcie finansowe poprzez przesłanie kodu systemu płatności mobilnych. W ten sposób 26-latka straciła 1000 złotych. Myślała, że pomaga szwagrowi, który poprosił o opłacenie przesyłki. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść oszustom.
Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiła się 26-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego, która za pomocą komunikatora otrzymała prośbę z konta swojego szwagra o wsparcie finansowe za pomocą kodu systemu płatności mobilnej. 26-latka przekonana, że koresponduje ze szwagrem, przesłała mu kod. Nic nie wzbudziło podejrzeń kobiety, gdyż już w taki sposób pożyczała pieniądze. Dopiero gdy otrzymała następną prośbę o przesłanie kodu do systemu płatności mobilnej, skontaktowała się ze szwagrem, aby upewnić się, czy rzeczywiście potrzebuje on kolejnej pożyczki. Zdziwiony szwagier poinformował 26-latkę, że nie wysyłał żadnej wiadomości. Jak się okazało nieznana osoba, włamała się na konto nadawcy i pisała wiadomości podszywając się za niego. W ten sposób 26-latka straciła 1000 zł. Oszust, za pomocą uzyskanego kodu wypłacił pieniądze w bankomacie w Łodzi.
Policjanci przypominają-często stosowaną przez oszustów metodą jest podszywanie się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracanie się z prośbą o pilną pożyczkę. Przestępcy proponują łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie kodu w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczy, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
mł. asp. Magda Zarembska