Aktualności

Zaciągnęła kredyt, bo uwierzyła fałszywemu pracownikowi banku, że to ochroni jej pieniądze

Data publikacji 04.12.2023

Oszuści nie odpuszczają. Tym razem ich ofiarą padła 36-latka z powiatu ciechanowskiego. Kobieta uwierzyła w historię fałszywego pracownika banku, że ktoś złożył wniosek o kredyt na jej dane. Aby go anulować, oszust polecił jej wziąć kolejny kredyt. Kobieta zainstalowała też aplikację, do zdalnej obsługi pulpitu, a następnie przekazała oszustowi kod systemu płatności mobilnych. Straciła w ten sposób 3 tys. złotych.

W minionym tygodniu do 35-latki zadzwonił mężczyzna, o charakterystycznym wschodnim akcencie, który podawał się za konsultanta banku. Poinformował on kobietę, że ktoś próbował zaciągnąć na jej dane pożyczkę i oszczędności są zagrożone. Fałszywy doradca uspokajał kobietę, że pomoże jej zabezpieczyć pieniądze zgromadzone na rachunku bankowym. Musiała tylko postępować zgodnie z jego instrukcjami. Wystraszona 35-latka, na polecenie mężczyzny zainstalowała aplikację do zdalnej obsługi pulpitu, dzięki której oszust uzyskał dostęp do jej rachunku bankowego. Kobieta myśląc, że chroni swoje pieniądze, przekazała oszustowi kod systemu płatności mobilnej, dzięki któremu ten wypłacił z bankomatu 3 tys. złotych. Następnie rozmówca przekonał 35-latkę do złożenia wniosku kredytowego na kwotę 20 tysięcy złotych. Pieniądze miały trafić na wskazany przez oszusta numer konta. Na szczęście 35-latka w porę postanowiła zweryfikować informacje przekazane przez „konsultanta” i zadzwoniła na infolinię swojego banku. Gdy zorientowała się, że padła ofiara oszustwa, zablokowała swój rachunek bankowy. To uchroniło ją przed utratą kolejnych pieniędzy.

Pamiętajmy! Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.

Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Bądź czujny – nie daj się oszukać!

 

Autor: asp. Magda Zarembska

Powrót na górę strony