„Opłacisz mi zamówienie?” Sprawdź, czy to faktycznie znajomy prosi o pożyczkę
Policjanci kolejny raz ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych. Przestępcy włamują się na konta użytkowników portalu społecznościowego, podszywają pod znajomych i proszą o pilną pożyczkę. W taki sposób został oszukany wnuk 68-letniej mieszkanki powiatu ciechanowskiego. 25-latek myślał, że pomaga babci, która poprosiła go o opłacenie zamówienia. Pamiętajmy, aby zawsze weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują nad nim kontrolę, a następnie wysyłają do znajomych wiadomości z prośbą o szybką pożyczkę czy opłacenie przesyłki. Proszą o kod systemu płatności mobilnej, który zazwyczaj ma pokryć wykonywane w danej chwili transakcje. Właściciel wygenerowanego kodu będąc pewnym, że pomaga swojemu znajomemu, podaje go, po czym zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innej części.
Wczoraj (11.01) do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiła się 68-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego. Kobieta poinformowała, że ktoś włamał się na jej konto społecznościowe i za pośrednictwem komunikatora wysłał wiadomość do znajomych z prośbą o opłacenie zamówienia. Wnuk 68-latki uwierzył, że koresponduje ze swoją babcią, wygenerował i przesłał kod systemu płatności mobilnej. Gdy zorientował się, że pieniądze zostały wypłacone w bankomacie w Radomiu, zadzwonił do babci, aby upewnić się, czy to ona wysłała wiadomość z prośbą o pożyczkę. Niestety było już za późno. 25-latek stracił 400 zł.
Pamiętajmy!
Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o pożyczkę lub o przekazanie kodu systemu płatności mobilnej - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę.
Zadbajmy również o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów. Korzystajmy ze skomplikowanych haseł, które nie są związane z powszechnie znanymi o nas informacjami, takimi jak imię i nazwisko, data urodzenia, czy miejsce zamieszkania. Jeśli serwis internetowy nam to umożliwia, używajmy wieloetapowej weryfikacji podczas logowania.
asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie