Kampania "Biała wstążka"
Termin kampanii związany jest z „16-stoma Dniami Akcji Przeciwko Przemocy wobec Kobiet” , tj. pomiędzy Międzynarodowym Dniem Przeciwko Przemocy wobec Kobiet (25 listopada) a Międzynarodowym Dniem Praw Człowieka (10 grudnia).
Kampania Białej Wstążki (White Ribbon Campaign)
Kampania Biała Wstążka to największa na świecie międzynarodowa kampania mająca na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet, akcja zorganizowana przez mężczyzn walczących z przemocą wobec kobiet. Jest ona prowadzona w ponad 55 krajach przez kobiety i mężczyzn, natomiast jest skierowana głównie do mężczyzn i chłopców. Rozpoczęła się w 1991 roku w Kanadzie, gdy po grupa mężczyzn zdecydowała, że będzie zachęcać mężczyzn do mówienia o przemocy wobec kobiet.
W przeciągu zaledwie sześciu tygodni 100 tysięcy mężczyzn w Kanadzie założyło białą wstążkę, podczas gdy wielu innych podjęło debatę na temat przemocy wobec kobiet.
Dlaczego Biała Wstążka?
Biała Wstążka jest symbolem sprzeciwu wobec przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet,
a także osobistym zobowiązaniem noszącego ją mężczyzny, że nigdy nie będzie stosować, akceptować lub milczeć na temat przemocy wobec kobiet.
Ogólne założenia kampanii:
⦁ zwrócenie uwagi na zjawisko przemocy domowej, przemocy wobec kobiet,
⦁ zachęcenie do mówienia i kształtowanie postaw krytycznych wobec zjawiska,
⦁ edukacja młodych ludzi, przede wszystkim mężczyzn na temat konstruktywnych sposobów wywierania wpływu i rozwiązywania konfliktów,
⦁ kształtowanie nowego pokolenia, które żyje bez przemocy, z szacunkiem i w zgodzie z innymi.
Termin kampanii
Termin kampanii związany jest z „16-stoma Dniami Akcji Przeciwko Przemocy wobec Kobiet”
tj. pomiędzy Międzynarodowym Dniem Przeciwko Przemocy wobec Kobiet (25 listopada)
a Międzynarodowym Dniem Praw Człowieka (10 grudnia).
Dniem kulminacyjnym kampanii jest 6 grudnia, który upamiętnia dramatyczne wydarzenia masakry
w 1989 roku w Kanadzie, kiedy to młody mężczyzna wszedł do Politechniki Uniwersytetu
w Montrealu i zastrzelił 14 studentek oraz ranił 13 innych osób: 9 kobiet i 4 mężczyzn. Sprawca masakry oświadczył, że zrobił to ponieważ uznał za niewłaściwe i złe, że kobiety zajęły jego miejsce na uczelni technicznej.
Od tamtej pory w wielu krajach podejmowane są różne inicjatywy mające na celu upamiętnienie kobiet – ofiar przemocy, budowanie świadomości społecznej, że przemoc stanowi pogwałcenie praw człowieka.
Wartość dodana kampanii
Realizując działania w ramach kampanii warto zwrócić uwagę na kilka aspektów.
⦁ Nie zawsze kobiety ujawniają przemoc stosowaną ze strony swoich partnerów, czy członków rodziny a także sytuacje przemocy i innych nadużyć dokonywanych w miejscu pracy.
⦁ Nie każdy mężczyzna wie jak zareagować na sytuacje krzywdzenia kobiet w swoim otoczeniu.
⦁ Często myślimy o ofiarach przemocy anonimowo, jak o kimś obcym, kogo nie znamy, dlatego w sytuacji konfrontacji z problemem krzywdzenia nie wiemy jak zareagować.
Dlatego też podejmując działania w ramach kampanii, należy prowadzić je z uwagą i troską ukierunkowaną na powyższe aspekty.
Ta kampania sprzyja temu, by każdy mężczyzna uzmysłowił sobie, że przemoc może spotkać także jego siostrę, dziewczynę, żonę, partnerkę czy koleżankę z pracy. Zaś jego zadaniem jest udzielenie jej wsparcia i pomocy by nie czuła się osamotniona w swym cierpieniu i/lub podjęcia działań mających na celu zaprzestanie stosowania jej przez sprawcę.
Kampania ma uświadomić:
⦁ Wszystkich – że nie można milczeć o przemocy,
⦁ Kobietom – że mogą zwrócić się do mężczyzn o pomoc,
⦁ Mężczyznom – że powinni reagować.
Tylko wtedy będziemy mogli mieć wpływ na problemy związane zarówno z przełamaniem bariery wstydu i obaw kobiet ujawniających tego typu przypadki oraz z brakiem wiedzy mężczyzn (chłopców) o sposobach właściwego reagowania na przemoc.
Wydział Prewencji KWP zs. w Radomiu/AC