Aktualności

Myśleli, że pomagają znajomym – wpadli w sidła oszustów

Data publikacji 25.03.2024

Dostałeś wiadomość na komunikatorze od znajomego lub rodziny z prośbą o zapłatę za zakupy albo szybką pożyczkę z użyciem kodu płatności mobilnej? Koniecznie sprawdź, czy na pewno wysłała ją osoba, którą znasz. Ciechanowscy policjanci odnotowali kolejne tego typu oszustwa. 44-latek i 32-latka byli przekonani, że pomagają swoim znajomym. W rzeczywistości padli ofiarą oszustwa i stracili pieniądze.

W miniony piątek (22.03) do ciechanowskich policjantów zgłosił się 44-letni mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który poinformował, że został oszukany przez osobę podszywającą się pod jego znajomego. Oszust za pośrednictwem komunikatora poprosił o przesłanie kodu systemu płatności mobilnych. Prośbę swą tłumaczył pilną potrzebą opłacenia przesyłki i problemami technicznymi w swoim banku. 44-latek, przekonany, że koresponduje ze swoim znajomym, wygenerował i przesłał dwa kody do płatności mobilnej na łączną kwotę 1000 złotych.

W taki sam sposób została oszukana 32-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego. Kobieta, myśląc, że pisze ze swoją koleżanką, przekazała dwa kody systemu płatności mobilnych. Rzekoma znajoma twierdziła, że potrzebuje pilnej pożyczki na opłacenie zakupów. 32-latka zorientowała się, że padła ofiarą oszustów, dopiero gdy przeczytała wpis swojej znajomej na portalu społecznościowym o włamaniu na konto. Pokrzywdzona straciła łącznie 1600 zł.

Co zrobić, aby nie wpaść w sidła oszustów?

  • Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
  • Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
  • Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

 

asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie

Powrót na górę strony