Aktualności

Podczas sprzedaży ubrań została oszukana przez fałszywego pracownika banku. Straciła prawie 17 tys. złotych

Data publikacji 26.04.2024

Mieszkanka powiatu ciechanowskiego wystawiła w Internecie ubrania na sprzedaż. Od osoby zainteresowanej zakupem otrzymała link do potwierdzenia zamówienia w firmie kurierskiej. Jednak podczas próby zaakceptowania transakcji pojawił się błąd. Po chwili z kobietą skontaktował się fałszywy pracownik banku pod pretekstem usunięcia błędu i sfinalizowania zamówienia. Zgodnie z jego poleceniem sprzedająca podała kilka kodów systemu płatności mobilnych, a następnie numer karty bankomatowej. W ten sposób straciła prawie 17 tys. złotych.

W minioną środę (24.04) do ciechanowskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana podczas sprzedaży ubrań na internetowej platformie handlowej. Bardzo szybko po zamieszczeniu ogłoszenia, poprzez popularny komunikator, skontaktowała się z nią osoba zainteresowana kupnem. Kupująca poprosiła o wysyłkę za pośrednictwem jednej z firm kurierskich. Sprzedająca podała rozmówczyni swoje dane. Następnie otrzymała maila z linkiem „do potwierdzenia zamówienia”. Nic niepodejrzewająca kobieta kliknęła w link, po czym została przekierowana na stronę, która wyglądała jak strona firmy kurierskiej. Podczas próby zaakceptowania zamówienia, pojawił się błąd transakcji. Po chwili kobieta odebrała telefon od rzekomego pracownika banku. Mężczyzna poinformował ja o odnotowaniu nieudanych prób transakcji w banku. Pod pretekstem usunięcia błędów, polecił kobiecie ponowne kliknięcie w link z firmy kurierskiej i wpisanie kilka kodów systemu płatności mobilnych. Kobieta postępowała zgodnie z instrukcjami „konsultanta”, a następnie w celu weryfikacji, podała numer karty bankomatowej. Oszuści uzyskali w ten sposób dostęp do jej rachunku bankowego. Kobieta straciła prawie 17 tys. złotych.

Jak ustrzec się przed oszustwem?

  • Za rzeczy sprzedawane na portalu aukcyjnym przyjmuj jedynie wpłaty na konto. Nie zgadzaj się na żadne „pośrednie” formy płatności. Żadnych linków i żadnych płatności „za pomocą” innych portali czy stron.
  • Nigdy nie klikaj w żadne linki przysłane przez obce osoby.
  • Nigdy nie podawaj danych do logowania do konta lub do karty na niesprawdzonych stronach internetowych.
  • Zawsze czytaj SMS-y z banku i sprawdź jaką transakcję potwierdzasz.
  • Nigdy nie wierz bezkrytycznie w to, co mówią dzwoniący do ciebie ludzie - zwłaszcza, gdy rozmowa dotyczy przekazania pieniędzy lub innych wartościowych rzeczy.
  • Za każdym razem weryfikuj przychodzące połączenia. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, że dzwoniąca osoba jest tym, za kogo się podaje, nie wahaj się zawiadomić Policji.

Jeżeli staniesz się ofiarą przestępstwa, niezwłocznie skontaktuj się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej. O każdym oszustwie poinformuj Policję.

 

asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie

Powrót na górę strony