Toyotą w drzewo. O zdarzeniu służby ratunkowe powiadomił system eCall
Od kilku lat wszystkie nowe samochody w Europie muszą być wyposażone w system eCall, który pozwala na automatyczne lub manualne wezwanie pomocy w przypadku wypadku, lub kolizji. Taki właśnie system wezwał w minioną środę służby ratunkowe w Ościsłowie, gdy kierująca toyotą straciła panowanie nad pojazdem i uderzyła w drzewo.
W minioną środę (29.05) kilka minut po godz. 4 dyżurny ciechanowskiej komendy otrzymał zgłoszenie o zdarzeniu drogowym w miejscowości Ościsłowo. Powiadomienie dotarło do służb poprzez system powiadamiania eCall, który znacząco przyśpiesza przyjazd podmiotów ratowniczych na miejsce zdarzenia. Jak ustalili interweniujący policjanci, 20-letnia kierująca toyotą, obywatelka Turcji, straciła panowanie nad pojazdem, zjechała do rowu, a następnie uderzyła w drzewo. Wraz z nią podróżował 20-letni pasażer, również obywatel Turcji. Na szczęście nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń. Kierująca była trzeźwa. Za spowodowanie kolizji drogowej kobieta została pouczona.
Celem wprowadzenia systemu eCall w pojazdach jest przede wszystkim zminimalizowanie ofiar śmiertelnych w wyniku wypadków drogowych, gdyż im szybciej na miejsce dociera pomoc, tym większe jest prawdopodobieństwo uratowania uczestniczących w nich ludzi. System eCall może być aktywowany na dwa sposoby: automatyczny - po zadziałaniu czujników znajdujących się w aucie, np. w momencie wybuchu poduszek powietrznych, jak było w tym przypadku, a także ręcznie - po wciśnięciu przycisku „SOS” przez kierowcę bądź pasażera. Wówczas system powiadamiania ratunkowego otrzymuje kluczowe informacje: miejsce i czas zdarzenia, kierunek jazdy, rodzaj paliwa zasilającego pojazd, a nawet liczbę pasażerów szacowaną na podstawie zapiętych pasów, a następnie przekazuje je służbom ratunkowym.
asp. Magda Zarembska/ KPP w Ciechanowie
fot. OSP Ościsłowo