Aktualności

Rower elektryczny – czym jest, a czym być przestaje - Przepisy, obowiązki, odpowiedzialność

W związku z rosnącym zainteresowaniem rowerami elektrycznymi oraz licznymi pytaniami dotyczącymi zasad ich użytkowania, przypominamy, czym – zgodnie z obowiązującym prawem – jest rower elektryczny, jakie warunki musi spełniać i jakie obowiązki ciążą na jego użytkownikach.

Definicja roweru elektrycznego – co stanowią przepisy

Zgodnie z art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, za rower uznaje się pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby kierującej, dopuszczalnie wspomagany napędem elektrycznym, pod warunkiem, że:

  • silnik elektryczny działa wyłącznie podczas pedałowania,
  • jego moc nie przekracza 250 W, a napięcie nie jest większe niż 48V
  • wspomaganie jest ograniczone do prędkości maksymalnie 25 km/h – po jej przekroczeniu wspomaganie musi się automatycznie wyłączać.

Spełnienie powyższych wymagań oznacza, że pojazd jest traktowany jako rower, a osoba nim kierująca ma prawa i obowiązki rowerzysty.

Gdy rower przestaje być rowerem

Pojazdy, które:

  • posiadają silnik o mocy powyżej 250 W,
  • mogą poruszać się bez pedałowania (np. za pomocą manetki gazu),
  • rozwijają prędkość wspomaganą powyżej 25 km/h,

nie są rowerami w świetle przepisów. W takim przypadku mamy do czynienia z motorowerem lub innym pojazdem mechanicznym, co wiąże się z szeregiem obowiązków formalnych

  • koniecznością posiadania stosownych uprawnień (np. prawo jazdy kat. AM),
  • obowiązkiem rejestracji pojazdu i posiadania tablicy rejestracyjnej,
  • koniecznością ubezpieczenia OC,
  • użytkowaniem pojazdu zgodnie z przepisami dotyczącymi ruchu motorowerów.

Niedopełnienie tych obowiązków skutkuje możliwością nałożenia mandatów karnych, a w razie kolizji – poniesieniem pełnej odpowiedzialności cywilnej i karnej.

Zasady poruszania się rowerem elektrycznym

Osoba kierująca rowerem elektrycznym (zgodnym z definicją roweru) zobowiązana jest do przestrzegania ogólnych przepisów dotyczących rowerzystów:

  • Obowiązek korzystania z drogi dla rowerów, jeśli taka jest wyznaczona.
  • Zakaz jazdy po chodniku, z wyjątkami wskazanymi w ustawie (np. opieka nad dzieckiem do lat 10 lub złe warunki pogodowe).
  • Obowiązek sygnalizowania manewrów, zwłaszcza zmiany kierunku jazdy i zatrzymania.
  • Zakaz korzystania z telefonu podczas jazdy (chyba że w trybie głośnomówiącym).
  • Zakaz kierowania pod wpływem alkoholu lub środków odurzających – obowiązują te same limity co dla kierujących pojazdami.

Odpowiedzialność i bezpieczeństwo

Nie każdy rower z silnikiem elektrycznym jest rowerem w rozumieniu prawa. Kupując pojazd elektryczny, warto sprawdzić jego parametry techniczne i upewnić się, że nie wchodzimy w kategorię pojazdu, który wymaga rejestracji i dodatkowych uprawnień.

Policja przypomina – nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności. Użytkowanie niehomologowanego pojazdu mechanicznego w ruchu publicznym może skutkować:

  • nałożeniem mandatu karnego,
  • zatrzymaniem pojazdu,
  • odpowiedzialnością w przypadku spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym.

Rower elektryczny, użytkowany zgodnie z przepisami, może być bezpiecznym i wygodnym środkiem transportu. Jednak przekroczenie dopuszczalnych parametrów technicznych skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej pojazdu – a co za tym idzie – innymi obowiązkami prawnymi kierującego.

Zanim wyruszysz na drogę – upewnij się, czym tak naprawdę kierujesz. Bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu zależy także od znajomości przepisów.

autor: mł. asp. Weronika Wujek

 

Powrót na górę strony