Rower elektryczny – czym jest, a czym być przestaje - Przepisy, obowiązki, odpowiedzialność
W związku z rosnącym zainteresowaniem rowerami elektrycznymi oraz licznymi pytaniami dotyczącymi zasad ich użytkowania, przypominamy, czym – zgodnie z obowiązującym prawem – jest rower elektryczny, jakie warunki musi spełniać i jakie obowiązki ciążą na jego użytkownikach.
Definicja roweru elektrycznego – co stanowią przepisy
Zgodnie z art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, za rower uznaje się pojazd jednośladowy lub wielośladowy poruszany siłą mięśni osoby kierującej, dopuszczalnie wspomagany napędem elektrycznym, pod warunkiem, że:
- silnik elektryczny działa wyłącznie podczas pedałowania,
- jego moc nie przekracza 250 W, a napięcie nie jest większe niż 48V
- wspomaganie jest ograniczone do prędkości maksymalnie 25 km/h – po jej przekroczeniu wspomaganie musi się automatycznie wyłączać.
Spełnienie powyższych wymagań oznacza, że pojazd jest traktowany jako rower, a osoba nim kierująca ma prawa i obowiązki rowerzysty.
Gdy rower przestaje być rowerem
Pojazdy, które:
- posiadają silnik o mocy powyżej 250 W,
- mogą poruszać się bez pedałowania (np. za pomocą manetki gazu),
- rozwijają prędkość wspomaganą powyżej 25 km/h,
nie są rowerami w świetle przepisów. W takim przypadku mamy do czynienia z motorowerem lub innym pojazdem mechanicznym, co wiąże się z szeregiem obowiązków formalnych
- koniecznością posiadania stosownych uprawnień (np. prawo jazdy kat. AM),
- obowiązkiem rejestracji pojazdu i posiadania tablicy rejestracyjnej,
- koniecznością ubezpieczenia OC,
- użytkowaniem pojazdu zgodnie z przepisami dotyczącymi ruchu motorowerów.
Niedopełnienie tych obowiązków skutkuje możliwością nałożenia mandatów karnych, a w razie kolizji – poniesieniem pełnej odpowiedzialności cywilnej i karnej.
Zasady poruszania się rowerem elektrycznym
Osoba kierująca rowerem elektrycznym (zgodnym z definicją roweru) zobowiązana jest do przestrzegania ogólnych przepisów dotyczących rowerzystów:
- Obowiązek korzystania z drogi dla rowerów, jeśli taka jest wyznaczona.
- Zakaz jazdy po chodniku, z wyjątkami wskazanymi w ustawie (np. opieka nad dzieckiem do lat 10 lub złe warunki pogodowe).
- Obowiązek sygnalizowania manewrów, zwłaszcza zmiany kierunku jazdy i zatrzymania.
- Zakaz korzystania z telefonu podczas jazdy (chyba że w trybie głośnomówiącym).
- Zakaz kierowania pod wpływem alkoholu lub środków odurzających – obowiązują te same limity co dla kierujących pojazdami.
Odpowiedzialność i bezpieczeństwo
Nie każdy rower z silnikiem elektrycznym jest rowerem w rozumieniu prawa. Kupując pojazd elektryczny, warto sprawdzić jego parametry techniczne i upewnić się, że nie wchodzimy w kategorię pojazdu, który wymaga rejestracji i dodatkowych uprawnień.
Policja przypomina – nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności. Użytkowanie niehomologowanego pojazdu mechanicznego w ruchu publicznym może skutkować:
- nałożeniem mandatu karnego,
- zatrzymaniem pojazdu,
- odpowiedzialnością w przypadku spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym.
Rower elektryczny, użytkowany zgodnie z przepisami, może być bezpiecznym i wygodnym środkiem transportu. Jednak przekroczenie dopuszczalnych parametrów technicznych skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej pojazdu – a co za tym idzie – innymi obowiązkami prawnymi kierującego.
Zanim wyruszysz na drogę – upewnij się, czym tak naprawdę kierujesz. Bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu zależy także od znajomości przepisów.
autor: mł. asp. Weronika Wujek