Aktualności

NIE DAŁY SIĘ OSZUKAĆ FAŁYWEMU PRACOWNIKOWI BANKU

Świadomość istnienia zagrożenia, zwiększyła czujność dwóch mieszkanek powiatu łosickiego, dzięki czemu utrzymały one kontrole nad sytuacją i wyszły zwycięsko z konfrontacji z oszustami. Kobiety nie dały się zmanipulować i nie straciły swoich oszczędności. Postawa łosiczanek powinna być przykładem dla innych, aby nie działać pod wpływem presji, czy zdenerwowania.

W ostatnich dniach do Komendy Powiatowej  Policji w Łosicach zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu łosickiego, które poinformowały, że telefonicznie skontaktowała się z nimi osoba podająca się za pracownika banku, mówiąca z akcentem wschodnim. Mężczyzna na początku rozmowy chciał wyłudzić dane  personalne oraz historię operacji na koncie, następnie miał im przekazać  informacje o próbie nieautoryzowanych transakcji na ich kontach bankowym. Podczas rozmowy oszust próbował przekonywać, aby zalogowały się na swoim koncie i złożyły wniosek o pożyczkę, w ten sposób miały zostać zablokowane wcześniejsze transakcje. Następnie podszywający się pod pracownika banku mężczyzna wysłał do kobiet wiadomość w których znajdował się link do pobrania aplikacji. Kiedy właścicielki rachunków bankowych zdecydowanie odmówiły wykonania poleceń, dzwoniący próbował podniesionym głosem wywrzeć na niej presję, aby zmieniły decyzję. Ostatecznie kobiety nie dały się zmanipulować. Rozłączyły rozmowę i skontaktowały się z bankiem. Kiedy upewniły się, że na ich kontach nie przeprowadzono, żadnych nietypowych transakcji o całej sytuacji natychmiast powiadomiły Policję.

Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy osoba dzwoniąca prosi nas o jakiekolwiek szczegółowe informacje na nasz temat, od razu powinno to wzbudzić naszą czujność. Szczególna uwaga powinna nam towarzyszyć, gdy w rozmowie pojawiają się sformułowania mające na celu wywarcia na nas presji np. „to już ostatnia szansa”, „mamy niewiele czasu”, „musimy działać błyskawicznie”, „proszę się nie obawiać, instalacja tego oprogramowania jest absolutnie bezpieczna”. Jeżeli do tego dochodzą pytania o dane wrażliwe lub dane, które umożliwiają logowanie do konta bankowego (login, hasło, kody dostępu) najlepiej od razu przerwać takie połączenie. Warto również skontaktować się z bankiem (osobiście lub za pośrednictwem oficjalnej infolinii), aby upewnić się, czy na naszym koncie nie doszło do nieautoryzowanych transakcji.

Jak szybko i skutecznie rozpoznasz oszusta.

  • Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do Twojego konta.
  • Nie ufaj osobom, które namawiają Cię przez telefon do instalacji dodatkowego oprogramowania na sprzęcie.
  • Zawsze możesz potwierdzić tożsamość konsultanta banku na infolinii.

 

mł. asp. Weronika Wujek

Powrót na górę strony