Kolejne spotkania z seniorami w ramach kampanii „Świadomy-Czujny-Bezpieczny”
Policjanci z łosickiej komendy odwiedzili Kluby Seniora w Olszance i Łepkach Starych. To już kolejne spotkanie w ramach kampanii „Świadomy-Czujny-Bezpieczny”, która ukierunkowana jest na podniesienie świadomości lokalnej społeczności na temat czyhających zagrożeniach ze strony cyberprzestępców.
Mundurowi odwiedzili Kluby Seniora w Olszance oraz Łepkach Starych. W marcu skupiliśmy się na omówieniu oszustw dokonywanych za pomocą programów do zdalnego pulpitu. Programy te służą do połączenia z urządzeniem, do którego nie mamy fizycznego dostępu i mogą również służyć przestępcom do wyłudzeń danych lub środków finansowych. Policjanci przypomnieli również o innych stosowanych przez przestępców metodach do wyłudzenia danych czy pieniędzy i apelowali o ostrożność. Funkcjonariusze udzielili seniorom porad jak bezpiecznie korzystać z usług bankowych czy Internetu by nie paść ofiarą cyberprzestępcy. Kolejnym punktem spotkań była tematyka związana z udzieleniem pierwszej pomocy przedmedycznej w różnych przypadkach, m.in. zawału serca, udaru mózgu, zadławienia, zatrucia lekami. Po części teoretycznej każdy z uczestników mógł spróbować swoich sił i umiejętności ćwicząc na fantomie. Podczas spotkania uczestnicy zajęć stwierdzili, że tego rodzaju umiejętność są niezbędne w wielu życiowych sytuacjach, zwiększają poczucie bezpieczeństwa znacząco wpływając na poprawę ich zachowania się w sytuacjach zagrożenia. Szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej będą cyklicznie powtarzane.
Funkcjonariusze przypomnieli o funkcjonujących aplikacjach ,,Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa,, i ,,Moja Komenda”, z których pomocą w łatwy sposób można zgłosić niepokojące sytuacje.
Jak uniknąć wyłudzeń przez aplikację - oszustwo na zdalny pulpit.
Aplikacji zdalnego pulpitu, służą do połączenia z urządzeniem, do którego nie mamy fizycznego dostępu i są one w pełni legalne. Niestety, oprogramowania te mogą również służyć przestępcom do wyłudzeń danych lub środków finansowych.
Jak wygląda oszustwo z użyciem aplikacji do zdalnego pulpitu?
Oszustwo z użyciem aplikacji do zdalnego pulpitu najczęściej składa się z 3 etapów. Każdy z nich jest kluczowy do powodzenia oszustwa i wymaga:
Nawiązania kontaktu – zazwyczaj odbywa się on przez maila, komunikator internetowy lub telefon.
Zainstalowania aplikacji i jej autoryzacji– jest to kluczowy krok, ponieważ w tym momencie przestępca ma możliwość połączenia się z urządzeniem ofiary
Rozpoczęcia ataku – od momentu uzyskania dostępu do komputera przestępcy mogą zadziałać na niekorzyść odbiorcy np. zainstalować wirusa, program szpiegujący lub uzyskać dostęp do konta bankowego.
Co zrobić, by uniknąć oszustwa na pulpit zdalny
- Do każdej rozmowy z konsultantem banku lub przedstawicielem handlowym podchodź ze zdrowym rozsądkiem i stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
- Upewnij się z kim rozmawiasz, nawet jeśli mówi, że dzwoni z banku, firmy ubezpieczeniowej czy sieci komórkowej – skontaktuj się z bankiem lub operatorem komórkowym i upewnij się, że ta usługa jest konieczna.
- Jeśli nie masz tej pewności – nigdy nie dawaj dostępu do swoich urządzeń komuś, kogo nie znasz, szczególnie, kiedy oni dzwonią do ciebie, a Ty wcale nie prosiłeś o ich „pomoc”.
- Oszuści wymagają najczęściej podjęcia szybkiej decyzji informując o limicie czasowym lub powadze sytuacji używając zwotów manipulacyjnych i ponaglających
- Nigdy nie udostępniaj swoich danych. Twoje dane są nietykalne! Kontaktując się z bankiem nigdy nie musisz podawać hasła do swojego konta i nikt nie potrzebuje do niego wglądu. Tym bardziej takich danych i dostępów nie powinien posiadać żaden „konsultant” który oferuje nam szybki zarobek.
Kampania ,,Świadomy, czujny, bezpieczny” została przygotowana przez Komendę Wojewódzką Policji zs. w Radomiu, wspólnie z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
mł. asp. Weronika Wujek