Aktualności

Stracił 800 zł. nie upewnił się, czy wiadomość jest prawdziwa

Data publikacji 17.01.2024

Policjanci apelują - zanim przekażesz komukolwiek kod płatności, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Przed wysłaniem kodu warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Policjanci z Makowa Mazowieckiego otrzymali kolejne oszustwo metodą „kodu płatności mobilnych”. Mężczyzna zgłosili, że nieustalony sprawca włamał się na jego konto na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się ze znajomymi poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem płatności mobilnych. Jedna osoba uwierzyła w autentyczność tej wiadomości, wysłała kod i straciła 800 zł.   

Metoda ta polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu płatności mobilnych. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod  w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Co możesz zrobić?

Przede wszystkim zachowaj czujność i rozsądnie podchodź do wiadomości o pożyczenie pieniędzy.

Rozważ dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS).

Zadzwoń do osoby, która prosi o pożyczkę.

 

podkom. Monika Winnik

Powrót na górę strony