Oszuści korzystaja z popularności serwisów sprzedażowych, giełdy kryptowalut, podają się za pracowników banku. Uważaj !
Niemal każdego dnia mławska policja odnotowuje kolejne oszustwa lub usiłowania oszustw. Przestępcy wykorzystują popularność internetowych serwisów sprzedażowych, wysyłają fałszywe linki do pobierania wpłat lub realizacji usług kurierskich, podają się za pracowników banku, informując o próbie włamania na konto, namawiają do inwestycji na giełdzie kryptowalut. Jak nie paść ofiarą ich działania? Wystarczy dać sobie chwilę na zastanowienie i skorzystać z prostych rad.
Celem działania oszustów i hakerów jest uzyskanie dostępu do naszego konta bankowego lub nakłonienie nas do przekazania pieniędzy, czy wykonania przelewu. Aby to osiągnąć, przestępcy podają się na przykład za pracownika banku.
Przekonała się o tym ostatnio 62-letnia mławianka. Odebrała telefon od osoby podającej się za konsultanta z banku. Oszust zaproponował jej korzystną inwestycję w kryptowalutę. Następnie przekierował ją do innego konsultanta. Za namową oszustów, kobieta zainstalowała na swoim telefonie aplikację do zdalnej obsługi urządzenia. Zatwierdzała wpłaty i wypłaty ze swojego konta, potem straciła kontrolę nad telefonem. Szybko zorientowała się , że padła ofiarą oszustwa. Dzięki natychmiastowej reakcji, udało się uchronić pieniądze na koncie.
Kilka dni temu, mieszkaniec Mławy stracił tysiąc złotych. Był przekonany, że zatwierdza przesyłkę kurierską. Wystawił w serwisie sprzedażowym towar. Szybko otrzymał wiadomość, że towar został zakupiony. Oszust wysłał zdjęcie wpłaty i wyjaśnił, ze zamówił przesyłkę kurierską. Wysłał link do potwierdzenia wysyłki. Oszukany mławianin sądził, że zatwierdza opłatę za przesyłkę, tymczasem wygenerował kod do szybkich płatności elektronicznych i stracił z konta tysiąc złotych.
Bardzo często, po wystawieniu towaru na sprzedaż w popularnym serwisie, w ciągu godziny, użytkownicy otrzymują informację w wiadomości prywatnej, że towar został zakupiony. Nawet jeśli sprzedający korzysta z usług bezpiecznej sprzedaży, oferowanej przez serwis. To, że dostajemy prawie natychmiastową informację o zakupie towaru z prośbą o przesyłkę opłaconym kurierem, powinno wzbudzić naszą czujność. Najczęściej jest to oszustwo.
Jak nie dać się oszustom? Wystarczy stosować kilka prostych zasad:
- Jeśli w rozmowie telefonicznej usłyszysz, ze Twoje pieniądze na koncie są zagrożone lub bank ma dla Ciebie ofertę inwestycji w kryptowalutę - możesz być pewien, że DZWONI DO CIEBIE OSZUST. Powiadom swój bank o próbie oszustwa. Uwaga oszust może dzwonić z numeru biura obsługi klienta banku. Hakerzy wykorzystują w tym celu tzw. phishing.
- NIGDY nie otwieraj nieznanych linków do wpłat lub pobrania wpłaty, przesyłanych mailem lub smsem.
- NIGDY nie udostępniaj kodów szybkich płatności elektronicznej nieznanej osobie lub znajomemu, który prosi o pożyczkę, wysyłając wiadomość przez komunikator.
- Zabezpiecz swój profil na portalu społecznościowym dwuetapowym uwierzytelnianiem.
- Robiąc zakupy na portalu sprzedażowym korzystaj z bezpiecznych przesyłek, ofertowanych przez portal lub kupuj za pobraniem. NIGDY nie wpłacaj pieniędzy z góry, za zakupiony towar.
- NIGDY nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych i danych konta bankowego. Nie informuj osoby dzwoniącej o środkach, zgromadzonych na koncie.
Autor: asp.szt. Anna Pawłowska