Oszustwo „na BLIK-a”. 29-latek z powiatu mławskiego stracił ponad 8 tysięcy złotych
Policja po raz kolejny ostrzega przed powszechnie znanym, lecz wciąż niestety skutecznym sposobem działania oszustów. 29-letni mieszkaniec powiatu mławskiego stracił ponad 8 tysięcy złotych, po tym jak uwierzył, że pomaga swojej siostrze. Przestępcy przejęli konto społecznościowe kobiety i, odszywając się pod nią, poprosili mężczyznę o pilne udostępnienie kodów do szybkich płatności elektronicznych.
Schemat działania był typowy: po włamaniu na profil społecznościowy, oszuści rozsyłają do znajomych właściciela konta prośby o szybki przelew lub kod BLIK – najczęściej pod pretekstem nagłego zakupu, niespodziewanej sytuacji lub braku dostępu do własnego konta bankowego.
29-latek był przekonany, że pomaga siostrze. Zanim zdecydował się do niej zadzwonić i upewnić, czy rzeczywiście potrzebuje wsparcia, wygenerował kilka kodów BLIK, a następnie – działając pod presją czasu stworzoną przez oszustów – przelał pieniądze na nieznany numer bankowy. Z jego konta zniknęło ponad 8 tysięcy złotych.
Jak się chronić? Najważniejsze zasady bezpieczeństwa
1. Zawsze potwierdzaj prośby o pieniądze. Jeśli ktoś ze znajomych lub rodziny pisze z prośbą o pilną płatność – ZADZWOŃ. Nawet jeśli rozmowa wygląda wiarygodnie, jedno krótkie połączenie może Cię uchronić przed utratą oszczędności.
2. Nigdy nie udostępniaj kodów BLIK osobom, które kontaktują się wyłącznie przez komunikator. Oszustom zależy na szybkim działaniu. Gdy naciskają na pośpiech, to pierwszy sygnał ostrzegawczy.
3. Chroń swoje konta społecznościowe. Ustaw unikalne, mocne hasła i włącz dwuskładnikowe uwierzytelnianie. To znacznie utrudnia przejęcie profilu.
4. Nie klikaj w podejrzane linki i nie loguj się przez odsyłacze wysyłane przez nieznajomych.Wiele włamań zaczyna się od phishingu.
Autor: asp.szt. Anna Pawłowska
