Kolejne oszustwo na zdalny pulpit. Na oczach pokrzywdzonego zniknęły pieniądze z konta
To kolejne w ciągu ostatnich dni, na terenie powiatu mławskiego, oszustwo na zdalny pulpit. Tym razem sprawca podawał się za pracownika znanego banku i oferował pomoc techniczną. 38-letni mieszkaniec pow. mławskiego stracił ponad 14 tysięcy złotych. Kradzieży dokonano dosłownie na jego oczach.
Do zdarzenia doszło w piątek. Do mieszkańca pow. mławskiego zadzwonił mężczyzna, podający się za pracownika banku, z którego usług korzystał 38-latek i zaoferował pomoc techniczną przy zabezpieczeniu konta przed działaniem hakerów. Za pomocą oprogramowania do obsługi zdalnego pulpitu, połączył się z komputerem mężczyzny. Ponadto wyłudził od niego szczegółowe dane konta. Oszukany mężczyzna obserwował, jak z jego konta bankowego wypłacane są kolejne kwoty. Zanim zablokował konto, stracił ponad 14 tysięcy złotych.
Postępowanie prowadzi referat do walki z przestępczością gospodarczą mławskiej komendy Policji. Oszustowi grozi kara do 5 lat pozbawienia wolności.
Policja po raz kolejny apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności - oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”, instalowany na komputerze lub w telefonie komórkowym. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonego. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera a potem realizacji kolejnych przelewów. Pokrzywdzeni tego rodzaju przestępstwem, to osoby w wieku około 30-40 lat, które teoretycznie powinny być dość dobrze zorientowane w kwestii płatności internetowych i niebezpiecznych oprogramowań. Pomimo tego oszustom udaje się ich okradać.
Co robić ?
- pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania;
- jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do obsługi zdalnego pulpitu, możesz być pewien, że to oszustwo;
- jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku (najlepiej z innego telefonu).
Autor: asp.szt. Anna Pawłowska