Kolejne oszustwa metodą „na pracownika banku” oraz na BLIK-a
Pomimo tak wielu ostrzeżeń, wciąż niestety nie brakuje osób, które padają ofiarą oszustów, podszywających się pod pracowników banku, lub przejmujących konta użytkowników na profilu społecznościowym i wyłudzających kody BLIK. Mławscy policjanci prowadzą postępowania w sprawie kolejnych, takich przypadków, na terenie powiatu mławskiego.
Tuż przed weekendem, ofiarą oszustów padł 26-letni mieszkaniec pow. mławskiego. Jak wynika z ustaleń, do młodego mężczyzny dzwoniły osoby, podające się za pracowników dwóch banków. Oszuści nakłonili go do zainstalowania oprogramowania, służącego do obsługi zdalnego pulpitu. Mężczyzna stracił ponad 18 tysięcy złotych.
W sobotę, haker włamał się na konto użytkownika popularnego komunikatora, należące do mieszkanki powiatu mławskiego. Za pośrednictwem tego konta oszust skontaktował się ze znajomymi kobiety, prosząc o wygenerowanie kodu BLIK. Dwie kobiety uległy namowom, wysłały kod i zatwierdziły natychmiastowy przelew na kwotę 1000 zł.
W obu sprawach trwają czynności mławskiej Policji.
Policja po raz kolejny apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności
Oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”, instalowany na komputerze lub w telefonie komórkowym. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonego. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera a potem realizacji kolejnych przelewów. Pokrzywdzeni tego rodzaju przestępstwem, to najczęściej młode osoby , które teoretycznie powinny być dobrze zorientowane w kwestii płatności internetowych i niebezpiecznych oprogramowań.
Hakerzy i oszuści często posługują się także metodą „na BLIKa”. Podszywają się pod znajomych, przejmując konta na profilu społecznościowym. Wysyłają prośbę o wygenerowanie kodu BLIK. Przelane pieniądze natychmiast wypłacają z bankomatu.
Co robić?
- pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania;
- jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do obsługi zdalnego pulpitu, możesz być pewien, że to oszustwo;
- jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku (najlepiej z innego telefonu).
- jeśli „znajomy” wysyła do Ciebie wiadomość z prośbę o wygenerowanie kodu BLIK, zweryfikuj czy haker nie przejął jego konta. Zadzwoń do niego, zapytaj o co chodzi lub przyjmij prostą zasadę – NIE UDOSTĘPNIAJ NIKOMU KODU BLIK.
Autor: asp.szt. Anna Pawłowska