UWAGA NA PRZEJAZDACH KOLEJOWYCH!
Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę, dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Ta nieświadomość może mieć tragiczne konsekwencje. Przejazdy kolejowe to miejsca, gdzie użytkownicy dróg, zarówno piesi, jak też kierujący pojazdami, bezwzględnie winni przestrzegać przepisów i zasad ruchu drogowego, a zwłaszcza zasady szczególnej ostrożności.
Przyczyną większości wypadków na przejazdach kolejowych jest właśnie nieostrożność kierowców. Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo zachowują się często piesi i rowerzyści.
Pamiętajmy, że każdy - strzeżony czy nie - przejazd kolejowy jest dla kierowcy sprawdzianem czujności, a w skrajnych przypadkach także śmiertelną pułapką. Warto uzbroić się w zapas wiedzy, chronić zawartość swojego portfela, ale przede wszystkim swoje zdrowie i życie.
Policjanci przypominają!
Osoby popełniające wykroczenia drogowe w rejonach przejazdów kolejowych muszą się liczyć z konsekwencjami, policjanci z całą stanowczością będą reagować na:
- naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżanie na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone,
- zatrzymanie pojazdu na przejeździe kolejowym oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu,
- wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy,
- wyprzedzanie pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim,
- omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przed przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu,
- niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych (w tym „stop”, „stop pierwszeństwa”, „sygnał czerwony pulsujący”) ,
- wchodzenie na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie.
Autor: podkom. Aneta Prusik