Znajomy za pomocą popularnego komunikatora poprosił Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!
Mławscy policjanci, ponownie prowadzą czynności w sprawie oszustwa za pomocą popularnego komunikatora. Oszuści działają w ten sposób, że włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym i z tego konta wysyłają wiadomości do znajomych tej osoby z prośbą o pożyczenie pieniędzy i wysłanie kodu BLIK. Niestety kilka osób z powiatu mławskiego dało się obszukać.
Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu społecznościowego danej osoby, wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.
W ten właśnie sposób przestępstwa dokonano na szkodę mieszkańców pow. mławskiego. W dniu wczorajszym do miejscowej komendy policji zgłosiła się osoba, która poinformowała o włamaniu na jej konto na portalu społecznościowym. Oszuści wysłali prośbę o pożyczkę do trzech jej znajomych. Sprawca tłumaczył, że założono mu blokadę na jego konto w banku oraz zapewniał, że odda pieniądze wieczorem. Niestety trzej mieszkańcy pow. mławskiego, dali się oszukać podając kod BLIK oszustom a nie znajomemu. Każdy z nich stracili po 250 złotych.
Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na leki, zagubiona została torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie, trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Co radzi policja? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu:
- Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
- Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.
- Pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.
- Weryfikuj tożsamość znajomych – w przypadku kontaktu znajomego za pośrednictwem portalu społecznościowego z prośbą o pożyczkę, najpierw zadzwoń do niego i potwierdź jego tożsamość.
- Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
- Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
- Chroń swój smartfon - smartfony są nośnikiem wielu wrażliwych danych, jeżeli korzystasz
z bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, zabezpiecz dostęp do niego hasłem lub biometrią.
Autor: podkom. Aneta Prusik