Aktualności

Cyberbezpieczny Senior

Data publikacji 02.07.2024

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Mając na uwadze bezpieczenistwo seniorów, funkcjonariusze przerz cały czas prowadzą akcję edukacyjną #Halo! Tu bezpieczny Senior. Kampanie ma na celu zwiększać świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, m.in. takie jak wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Szczególną uwagę zwracamy zwłaszcza na oszustwa telefoniczne m.in. metoda „na wnuczka”, a także na liczne modyfikacje tego oszustwa.

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.: członka rodziny, policjanta/prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.

Jednym z popularnych oszustw jest również oszustwo na BLIK-a. Zanim użyjemy kodu płatności mobilnej musimy być pewni, co do odbiorcy oraz kwoty transakcji.

Pamiętaj !

  •  weryfikuj tożsamość znajomego - jeśli dostaniesz wiadomość od znajomego z prośbą o pomoc finansową i podanie kodu BLIK, najpierw do niego zadzwoń i potwierdź jego
  • tożsamość,
  • sprawdzaj podsumowania transakcji – jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje
  • wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem w aplikacji mobilnej banku,
  •  nigdy nie podawaj kodu BLIK podczas rozmowy telefonicznej obcej osobie, podającej się np. za pracownika banku. Prawdziwy pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o Twoje dane do logowania do bankowości internetowej ani o podanie kodu BLIK w celu weryfikacji transakcji,
  • banki NIGDY nie wysyłają maili lub SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do
  • bankowości internetowej czy systemu płatności. Bank nie prosi o podawanie kodów BLIK. Nie otwieraj przesłanego w ten sposób linka oraz nie otwieraj linków nieznanego pochodzenia, które mogą zainfekować twoje urządzenie lub prowadzić do fałszywej strony płatności.

 

Powrót na górę strony