Aktualności

Mundurowi KRUS i ZUS - razem dla bezpieczeństwa seniorów

Data publikacji 15.11.2023

Pułtuscy policjanci po raz kolejny aktywnie włączyli się w „Dzień seniora”. Funkcjonariusze spotkali się z pracownikami KRUS i ZUS by wspólnie popularyzować wiedzę wśród seniorów i ostrzegać ich przed nieuczciwymi praktykami niektórych przedsiębiorców czy oszustów stosujących metodę „na wnuczka” czy „na policjanta”.

Policyjni profilaktycy po raz kolejny włączyli się w obchody „Dnia Seniora”. W pułtuskiej siedzibie KRUS-u i ZUS-u  zorganizowany został wczoraj punkt porad, w którym mundurowi wraz z przedstawicielem ww. placówek zwracali uwagę seniorom jak nie dać się oszukać przez osoby podszywające się pod członków rodziny, policjantów lub nieuczciwych przedsiębiorców.

Organizatorzy spotkania przestrzegali przed sprzedawcami wchodzącymi na rynek mediów, najczęściej proponujących niższe rachunki za prąd, gaz lub telefon, którzy nieuczciwie sugerują, że są dotychczasowymi sprzedawcami tych usług, a podstępnie zawierane przez nich umowy mogą powodować dotkliwe straty finansowe.

Spotkanie było też okazją do przypomnienia, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji. Dorośli często o tej zasadzie zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi.

Dobrze aby młodsze osoby, które dzięki bezpośrednim kontaktom z rodzicami, dziadkami i innymi starszymi osobami w rodzinie, przekazywały im niezbędną wiedzę.

Jak nie dać się oszukać?

  • dzwoni telefon
  • ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym…coś się wydarzyło: wypadek, choroba
  • rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
  • ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów…
  • pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
  • pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
  • rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu

Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…

Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!

Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:

  • jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego do policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
  • Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
  • nie działaj pochopnie pod presją czasu
  • po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
  • jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112

    Nie dajmy przestępcom szansy! Nie pozwólmy, aby zabrali oszczędności życia! Na Państwa sygnały policjanci czekają przez całą dobę. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny, czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób PROSIMY O NATYCHMIASTOWE POWIADOMIENIE POLICJI.

kom. Milena Kopczyńska

Powrót na górę strony