Aktualności

Uwaga, oszuści podszywają się pod pracowników banku i platformy inwestycyjne!

Data publikacji 17.03.2025

Dwie kobiety oszukane przez oszustów. 70-latka została oszukana, inwestując w kryptowaluty, a do 39-latki zadzwonił oszust, twierdząc, że jej konto w banku jest zagrożone włamaniem. Kobiety z powiatu przysuskiego straciły łącznie prawie 80 tysięcy złotych.

W ostatnim czasie do Komendy Powiatowej Policji w Przysusze zgłosiły się dwie kobiety z powiatu przysuskiego. Kobieta (70-lat) już raz straciła około 200000 złotych przez oszustów na inwestycje. Skontaktował się z nią ponownie mężczyzna podający się za właściciela platformy z inwestycjami w kryptowaluty i oznajmił, aby kobieta zainstalowała aplikację. Kobieta zrobiła wszystko, co kazał oszust. Pobrała aplikację, robiła przelewy na podane numery konta i kwoty, wzięła kredyty. 70-latka myślała, że odzyska poprzednią stratę, a straciła kolejne pieniądze o łącznej wartości prawie 51000 złotych.

Kolejna kobieta z powiatu przysuskiego (39-lat), która zgłosiła oszustwo w Komendzie Powiatowej Policji w Przysusze, straciła prawie 26000 złotych. Oszust podający się za pracownika banku zadzwonił do kobiety z informacją, że jej konto w banku jest zagrożone włamaniem. 39-latka otrzymała od rzekomego pracownika banku SMS z wizytówką w celu potwierdzenia wiarygodności rozmówcy. SMS został przysłany z numeru, z którego kobieta już wcześniej dostawała SMS-y z kodami weryfikacyjnym z jej banku. „Pracownik banku” powiedział, że zostanie jej utworzone nowe konto bankowe i żeby wykonała przelew na nowe konto w celu zabezpieczenia pieniędzy – kobieta to zrobiła, a oszust chciał, aby wykonała jeszcze jeden przelew z lokaty. Ofiara oznajmiła oszustowi, że nie da się zerwać lokaty i w celu zabezpieczenia tych pieniędzy uda się do banku, po tym rozmowa z „pracownikiem banku” się urwała. 39-letnia kobieta zadzwoniła do banku, opowiedziała o sytuacji i wtedy dowiedziała się, że została oszukana.

Policja ostrzega przed rosnącą liczbą oszustw, w których przestępcy podszywają się pod pracowników banków oraz właścicieli platform inwestycyjnych.

Oszustwo „na pracownika banku”
Oszuści dzwonią, podając się za pracownika banku i informują o rzekomym zagrożeniu dla Twojego konta.
Namawiają do przelania pieniędzy na „bezpieczne konto” lub podania danych do logowania.
Często stosują presję czasu i straszą utratą środków.

Oszustwo „na inwestycję w kryptowaluty”
Kontaktują się telefonicznie lub przez internet, oferując „pewny zysk” na platformach inwestycyjnych.
Podszywają się pod znane giełdy kryptowalutowe lub tworzą fałszywe strony internetowe lub aplikacje.
Wymuszają wpłaty, proszą o zainstalowanie oprogramowania umożliwiającego im zdalną kontrolę nad komputerem ofiary.

Policja przypomina!
Nie podawaj danych do bankowości telefonicznie ani w podejrzanych wiadomościach
Nie klikaj w linki z nieznanych źródeł i nie instaluj oprogramowania na prośbę obcych osób.
Sprawdzaj oficjalne strony banków i platform kryptowalutowych, wpisując adres ręcznie w przeglądarce.
Weryfikuj informacje – skontaktuj się z bankiem lub platformą, używając oficjalnych numerów.
Pamiętaj, że bank nigdy nie prosi o przelanie środków na inne konto w celu ich zabezpieczenia.

Jeśli masz podejrzenie, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem, zmień hasła do kont bankowych i maili. Bądź czujny i ostrzeż bliskich! Zgłoś sprawę w najbliższej jednostce Policji lub dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Autor: sierż. Aleksandra Bałtowska

Powrót na górę strony