Uwaga na oszustów internetowych i telefonicznych! Policjanci apelują o ostrożność!
W ostatnich dniach do Komendy Powiatowej Policji w Przysusze zgłosiło się kilka osób, które padły ofiarą oszustów lub usiłowania oszustwa. Przestępcy stosują różne metody – podszywają się pod sprzedawców, policjantów, pracowników banków czy członków rodziny. Wszystkie te sytuacje mają jeden cel – wyłudzić pieniądze od niczego niepodejrzewających obywateli.
W środę (29.10) do Komendy Powiatowej Policji w Przysusze zgłosił się 47-letni mieszkaniec powiatu przysuskiego, który został oszukany przy zakupie ciągnika rolniczego. Mężczyzna znalazł atrakcyjną ofertę w Internecie i wpłacił pieniądze w wysokości ponad 140 tysięcy złotych na zakup ciągnika. Po dokonaniu przelewu kontakt ze sprzedającym się urwał, a ogłoszenie zniknęło ze strony.
Tego samego dnia do 86-letniego mieszkańca powiatu przysuskiego zadzwonił mężczyzna, który podał się za członka rodziny. Oszust przekazał dramatyczną historię o rzekomym wypadku, jaki miał miejsce za granicą, w którym uczestniczył zięć z rodziną. Aby uniknąć więzienia, miał być potrzebny „ratunek” w wysokości 300 tysięcy złotych. Senior zachował jednak rozsądek – nie przekazał żadnych pieniędzy i skontaktował się z córką, która potwierdziła, że nic takiego nie miało miejsca. Dzięki temu nie doszło do oszustwa.
W piątek (31.10) oszust podszył się pod pracownika banku, kontaktując się z 36-letnią mieszkanką powiatu przysuskiego. Pod pretekstem rzekomego „zablokowania spłaty kredytu” namówił kobietę do przekazania trzech kodów BLIK. W ten sposób przestępca wypłacił z jej konta ponad 4 tysiące złotych.
Tego samego dnia inny oszust podał się za funkcjonariusza Policji i próbował wyłudzić pieniądze od 89-letniego mieszkańca powiatu przysuskiego. Twierdził, że wnuczka seniora spowodowała wypadek drogowy na terenie Polski i może uniknąć więzienia, jeśli rodzina wpłaci 150 tysięcy złotych tytułem kaucji. Mężczyzna zorientował się, że to próba oszustwa i natychmiast zakończył rozmowę.
Policja po raz kolejny apeluje o szczególną ostrożność i czujność wobec wszelkich prób wyłudzenia pieniędzy – zarówno przez Internet, jak i telefon.
Jak nie dać się oszukać:
1. Nigdy nie przekazuj pieniędzy ani danych osobowych osobom poznanym przez telefon lub Internet.
2. Nie klikaj w podejrzane linki ani nie podawaj kodów BLIK nieznanym osobom.
3. Policja, prokuratura ani bank nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy czy danych do logowania.
4. Zawsze weryfikuj informacje – zadzwoń do bliskich lub bezpośrednio do instytucji, której rzekomo dotyczy sprawa.
5. Nie ulegaj presji czasu ani emocjom – oszuści często wykorzystują pośpiech i stres.
6. O każdym podejrzanym telefonie lub wiadomości natychmiast poinformuj Policję – dzwoniąc na numer alarmowy 112 lub udając się do najbliższej jednostki Policji.
Policja przypomina, że rozsądek, ostrożność i czujność to najlepsza ochrona przed utratą oszczędności życia. Nie dajmy się nabrać oszustom!
Autor: sierż. Aleksandra Bałtowska