Nie daj się oszukać - kolejny apel!
Mazowiecka Policja zachęca społeczności lokalne do rozmów ze starszymi członkami rodziny w związku ze wzrostem liczby phishingowych wiadomości tekstowych, połączeń telefonicznych i wiadomości w mobilnych aplikacjach służących jako komunikatory internetowe.
Oszustwa obejmują zwykle wiadomość z komunikatora internetowego, sms-a lub połączenia telefonicznego od osoby podającej się za członka rodziny i mają wspólny cel, aby zachęcić odbiorcę do przelania pieniędzy. Chociaż każdy może paść ofiarą oszustw, obserwujemy, że tego typu oszustwa są skierowane bardzo często do osób starszych. W tego rodzaju zdarzeniach w każdym przypadku osoba podająca się za członka rodziny, często córka lub syn, czy wnuczek prosi o pieniądze. Zazwyczaj „dziecku/wnuczkowi” brakuje pieniędzy lub spóźnia się z płaceniem rachunków i prosi odbiorcę o przelanie pieniędzy na konto. Dodatkowo informuje, że ostatnio zmienił swój numer telefonu, z którego dzwoni. W rzeczywistości to niegodziwy czyn, który wykorzystuje gotowość osoby do pomocy bliskim, którzy akurat przebywają poza domem.
Ponowne upowszechnianie ostrzeżeń jest niezbędne, gdyż niemal codziennie Policja otrzymuje zgłoszenia od nowych osób poszkodowanych w skutek wprowadzenia ich w błąd przez oszustów. Schemat zawsze jest podobny: dzwoni „wnuczek”, „policjant”, „prokurator” „urzędnik” czy „pracownik banku”. Każdy z nich manipuluje, straszy, namawia, by rozmówca wykonał ich instrukcje i „zabezpieczył” swoje pieniądze, które tak naprawdę trafiają w ręce oszusta. Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy ani cennych przedmiotów w ramach tzw. „tajnej akcji”. Na szczęście w niektórych przypadkach ofiara bywa wystarczająco ostrożna, aby skontaktować się z krewnym i ujawnić, że działanie obcej osoby to oszustwo. Niestety nie zawsze tak jest i niewinne osoby tracą swoje oszczędności po wprowadzeniu ich błąd.
Apelujemy, że to naprawdę ważne: jeśli masz starsze osoby w swojej rodzinie, porozmawiaj z nimi i ostrzeż ich przed tym szczególnym rodzajem oszustwa. To niezwykle istotna rozmowa.
Oszuści będą próbować wszystkiego, aby oszukać ludzi. Oszustwa mogą mieć różnorodny charakter i zasięg, ale mają jedną wspólną cechę – oszuści polegają na dobrej wierze i wrażliwości tych, z którymi się skontaktują. Zgromadzone oszczędności można łatwo utracić, a wraz z nimi zaufanie.
Nie daj się oszukać. Jeśli otrzymasz wiadomość, skontaktuj się ze swoim synem lub córką, czy wnukiem pod ich zwykłym numerem telefonu. Nie wdawaj się w rozmowę tekstową za pomocą sms-a lub komunikatora internetowego z oszustami. Rozpoznaj zagrożenie i rozłącz się. Przerwij szybko kontakt.
W ostatnim czasie nieznani sprawcy działający w grupie, podając się za funkcjonariusza Policji i pracownika banku nakłonili pokrzywdzoną osobą do wzięcia kredytu w wysokości 45tys. zł. i przekazania ich za pośrednictwem systemu płatności oraz przelewem internetowym na wskazany numer konta bankowego.
Policja nigdy nie informuje o szczegółach prowadzonych działań telefoniczne, ani nie kieruje próśb o zabezpieczenie środków finansowych do osób pod legendą, że są one zagrożone. Nie współpracuje telefonicznie z przedstawicielami banków w celu przekazywania środków finansowych w tzw. bezpieczne miejsce i na określony czas. Zwykle pieniądze trafiają do oszustów, a ich odzyskanie jest bardzo trudne lub niemożliwe.
Link do poprzedniego artykułu:
Autor: Sylwia Szewczyk Wdział Prewencji KWP zs. w Radomiu