Aktualności

UWAGA na oszustwa internetowe! Ostrzegamy przed fałszywymi kupującymi na portalach sprzedażowych

Data publikacji 14.01.2025

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Żyrardowie przyjęli wczoraj (13.01) zgłoszenie od kobiety, która padła ofiarą oszustwa podczas sprzedaży dziecięcej czapki na popularnym portalu ogłoszeniowym. Niestety, na skutek podstępu oszustów, straciła ponad 13 tys. zł.

Pokrzywdzona wystawiła dziecięcą czapkę na sprzedaż w Internecie. Wkrótce skontaktowała się z nią na komunikatorze osoba zainteresowana zakupem, która zaproponowała zorganizowanie wysyłki za pośrednictwem znanej firmy kurierskiej. Oszust poprosił o podanie danych osobowych takich jak imię, nazwisko, numer telefonu adres zamieszkania i adres e-mail. Kobieta chcąc sfinalizować transakcję podała wszystkie informacje.

Chwilę później otrzymała wiadomość e-mail, która wyglądała jak od znanej firmy kurierskiej. W mailu znajdował się przycisk ,,potwierdź”, który miał rzekomo umożliwić zatwierdzenie przesyłki. Po kliknięciu został przekierowana na stronę logowania do bankowości internetowej, gdzie kobieta podała dane do logowania. Po chwili zadzwonił do niej telefon. Rozmówca przedstawił się jako przedstawiciel firmy kurierskiej i poinstruował kobietę, co ma robić, by ,,potwierdzić przesyłkę”. Podczas rozmowy zaczęły przychodził wiadomości SMS z banku z kodami autoryzacyjnymi. Kobieta, zgodnie z instrukcjami oszusta, przekazywała te kody telefonicznie. Niestety okazało się, że w tym czasie z jej konta dokonywano przelewów na łączną kwotę ponad 13 tys. zł. Gdy kobieta zaczęła dopytywać, dlaczego dokonywane są tak duże przelewy, oszust uspokajał, tłumacząc, że to błąd, a pieniądze zostaną zwrócone. Po zakończeniu rozmowy kontakt z oszustem się urwał.

Apelujemy o ostrożność

To kolejny przypadek, w którym oszuści wykorzystują metody manipulacji i podszywają się pod firmy kurierskie lub banki, by wyłudzić dane osobowe i środki z konta.

Jak się chronić?

 

1. Nigdy nie klikaj w podejrzane linki. Jeżeli otrzymasz wiadomość z linkiem do potwierdzenia transakcji, upewnij się, że pochodzi ona z wiarygodnego źródła.

2. Nie podawaj danych osobowych ani kodów autoryzacyjnych przez telefon. Firmy kurierskie, portale ogłoszeniowe czy banki nigdy nie proszą o takie informacje przez telefon.

3. Zawsze sprawdzaj adres strony internetowej. Fałszywe strony mogą przypominać strony bankowe, ale mają drobne różnice w adresie URL.

4. Nie ufaj rozmówcom, którzy wywierają presję czasu. Oszuści często działają szybko, by ofiara nie miała czasu na zastanowienie.

 

Co zrobić, jeśli padłeś ofiarą oszustwa?

 

Jeżeli podejrzewasz, że zostałeś oszukany, natychmiast:

• Skontaktuj się ze swoim bankiem i zablokuj dostęp do konta.

• Zgłoś sprawę na policję.

• Zmień hasła do kont internetowych.

 

Policja przypomina, że ostrożność w sieci to podstawa. Zawsze warto dokładnie sprawdzić każdą transakcję, by uniknąć strat finansowych. Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności wiadomości lub osoby, z którą się kontaktujesz, skonsultuj się z bliskimi lub zadzwoń do instytucji, której dotyczy sprawa.

 

Pamiętaj – Twoje bezpieczeństwo jest najważniejsze!

 

mł.asp.Patrycja Sochacka

Powrót na górę strony