Nie daj się oszukać „na zdalny pulpit”
Data publikacji 31.03.2023
Żyrardowscy policjanci prowadzą działania w ramach mazowieckiej kampanii „Świadomy – Czujny – Bezpieczny”, która ma na celu podniesienie świadomości lokalnej społeczności na temat czyhających zagrożeń ze strony oszustów.
Funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Żyrardowie w ramach kampanii „Świadomy – Czujny – Bezpieczny” spotkali się z uczniami Zespołu Szkół nr 2 w Żyrardowie i przeprowadzili spotkanie na którym omówili tematykę związaną m.in. z przestępstwami metodą „na zdalny pulpit”. Przedstawiono wydarzenia w jakich obywatele najczęściej padają ofiarą złodziei oraz oszustów. Policjanci przestrzegali również przed zbytnią ufnością wobec obcych osób oraz o przemyślanych
i bezpiecznych zakupach przez Internet. Ponadto wskazali na jakie aspekty należy zwrócić uwagę dokonując zakupów internetowych, aby nie paść ofiarą oszustw.
Oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera, a potem polecić jej, by zalogowała się do swojego konta w banku.
Najczęściej wykorzystywanym przez oszustów sposobem jest namawianie ofiary do skorzystania
z pewnej usługi umożliwiającej szybkie pomnożenie gotówki. Gdy zainteresowana osoba napotyka problemy techniczne, fałszywy konsultant "wspiera ją" przez zdalny pulpit i dosłownie na oczach ofiary, "czyści" jej konto, bądź zaciąga ekspresowe pożyczki.
Pokrzywdzeni sądzą, że zainwestowali, a na ich koncie za chwilę pojawi się większa kwota. Tak się jednak nie dzieje. Pokrzywdzeni tego rodzaju przestępstwem, to często wcale nie seniorzy, a młode osoby, które powinny być dość dobrze zorientowane w kwestii płatności internetowych. Pomimo tego oszustom udaje się ich okradać.
Żyrardowska Policja ostrzega:
• Należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Obietnica superatrakcyjnej inwestycji to najczęściej metoda działania oszustów.
• Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.
• Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem to można być pewnym, że jest to oszustwo.
• W przypadku, gdy osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i zadzwonić do biura obsługi klienta banku.
• Tylko posiadacz danego konta może na nim wykonywać czynności.
• Pracownicy banków, operatorów i innych instytucji finansowych nigdy nie poproszą o zalogowanie się na konto w celu dokonania na nim zmian zdalnie.
sierż. Julia Szczygielska