Aktualności

Sezon rowerowy w pełni! Co warto wiedzieć o przepisach dotyczących „elektryków”?

Data publikacji 22.05.2025

Sezon rowerowy w pełni, na ulicach widzimy coraz więcej rowerzystów, również tych poruszających się „rowerami elektrycznymi”. Wraz z rosnącą liczbą tzw. elektryków wśród jednośladów, pojawiają się także pytania co do zasad, na jakich ich użytkownicy mogą poruszać się po drogach.

W polskim systemie prawnym nie funkcjonuje odrębna definicja roweru elektrycznego.

Art. 2 pkt. 47 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym określa za to ogólną definicję roweru.

ROWER-pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Reasumując — kierującego tzw. rowerem elektrycznym, czyli rowerem wyposażonym w uruchamiany naciskiem na pedały napęd elektryczny, obowiązują te same przepisy ruchu drogowego, które dotyczą rowerzystów.

Jakie warunki zatem musi spełniać taki rower, aby można było legalnie poruszać się nim po polskich drogach?

  • Moc silniki nie może przekraczać 250 W
  • Układ napędowy zasilany jest prądem o napięciu do 48 V
  • Silnik uruchamiany jest TYLKO podczas pedałowania siłą mięśni
  • Wyłącza się powyżej prędkości 25 km/h

Zatem kiedy „rower elektryczny” przestaje być rowerem?

  • Kiedy moc pomocniczego napędu elektrycznego przekracza 250 W.
  • Kiedy napęd elektryczny uruchamiany jest inaczej niż siłą mięśni.
  • Kiedy napęd elektryczny nie przestaje działać powyżej prędkości 25 km/h
  • Kiedy układ napędowy zasilany jest prądem powyżej 48 V.

Napęd pomocniczy w rowerze nie może służyć do samodzielnego napędzania pojazdu!

W każdym wypadku konieczne jest wprawienie roweru w ruch siłą mięśni, a napęd pomocniczy służy jedynie do ułatwienia poruszania się.

W przypadku gdy pojazd, o którym mowa nie spełnia warunków w zakresie parametrów silnika bądź zasady jego działania jest niedopuszczony do ruchu, a kierowanie nim po drodze publicznej stanowi wykroczenie, o którym mowa w art. 94, §2 kw.

Warto również wspomnieć w tym miejscu o obowiązkowym wyposażeniu roweru, o którym mówi:

§ 53 pkt1. ust.1-5, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Poza obowiązkowym wyposażeniem warto założyć kask i kamizelkę odblaskową. 
Według obowiązujących przepisów nie należą do obowiązkowego, wyposażenia, jednak warto je mieć na sobie podczas jazdy na rowerze. Kask chroni głowę podczas ewentualnego upadku, natomiast kamizelka odblaskowa zwiększa widoczność na drodze, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych.

Korzystając zatem z udogodnień i ulepszeń w naszych pojazdach, również w rowerach, nie zapominajmy o obowiązujących przepisach.

Pamiętajmy także, że nie jesteśmy sami na drodze i musimy korzystać z niej w sposób bezpieczny dla siebie i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

 

podkom. Ewelina Stróżka/WRD KWP zs. w Radomiu

Powrót na górę strony